چرا متلها درصنعت گردشگری ایران جایی ندارد؟
مُتل بهجای هتل
کمتر پیش میآید وقتی میخواهیم به سفر برویم دست دلمان نلرزد. میپرسید چرا؟ جواب روشن است، چون فارغ از انتخاب مقصد پیشبینی جاده راههایی که نمیدانیم وضعشان چگونه است، مدام با فکر میکنیم اگر راه تا رسیدن به مقصد دور باشد، می بایست کجا اقامت کنیم؟ بدون توقف تا مقصد، رانندگی کنیم یا در هتل مسافرخانهای در شهرهای بینراهی اقامت کنیم یا برای اینکه از مسیر اصلی منحرف نشویم، جایی را برای چادرزدن پیدا کنیم؟
در جهان ی امروز گردشگری ، که «نیاز مسافر» در تولید خدمات محصولات این صنعت حرف اول را میزند با تهیه یکی از انواع مراکز اقامتی به نام «متل» به بهترین شکل به تمام این اسدلهره و ترس ها در مثال بالا خاتمه داده شده است. ممکن است برای تان پیش آمده باشد که در مسافرت به استانهای شمالی ایران تجربه اقامت در متل را پیدا کرده باشید؛ اما ظاهر ساختمانی خدمات، متلهای ایران با تعریف واقعی و جهان ی آنها مفرق است.
متل چیست؟
سازمان جهان ی جهان گردی در تعریف «متل» آورده است که این مراکز اقامتی در خارج از شهر و اکثرا ٌ دور از شهر قرار دارند. آنها بیشتر مورد مصرف مسافرانی هستند که با وسیله شخصی مسافرت میکنند و فقط تعرفه اتاق از آنها گرفته میشود. متلها علاوه بر وسایل موجود یک هتل، دارای پمپ بنزین، محیط سبز و مناسب، رستوران، ساندویچفروشی، سوپر مارکت وسایل تفریحی محدودی می باشند . ساختمان متلها بیشتر طبقه و ویلایی است در اتاقها حمام آشپزخانه وجود دارد، در گاهي از متلها مسافران از آشپزخانه مشترک و عمومی مصرف میکنند.
متلهای محبوبتر از هتلها
متلها همواره اتاقی دارند که پذیرای مهمانهای ناخوانده باشد. این تعریفی درست از متلهاست؛ چراکه مهمانان این مراکز اکثرا ٌ مدتی کوتاه در آنها اقامت میکنند. بد نیست بدانید که متلها بعد از جنگ جهان ی اول، حدود سال ۱۹۲۰ میلادی در آمریکا ساخته شدند و بیشتر در جادههایی که کامیوندارها شب به دنبال جای خواب، سرگردان بودند، ساخته شدند. ایده تهیه اتاقهایی جهت اسکان مزمان آنها بهترین راهکار بود؛ هرچند که متلها اکثرا ٌ پناهبعضی برای مهاجران غیرقانونی بودند. آلفرد هیچکاک اولین کارگردانی بود که از «متل» در فیلم زیبا «روحی » مصرف کرد و ممکن است همین پایهگذاری بود که باعث شد متلهای بین جادهای به لوکیشنهای بسياري از فیلم جالب های معروف جهان بدل شوند.
نام این مراکز اقامتی که به «هتل ـ متل» زیاد دیده شده بودند سال ۲۰۰۰ به متل تغییر پیدا کرد. متلها در جهان حداقل ۴۰ اتاق دارند که تعداد مهمانها در متلهای درجه ۸ بیشتر است. مهمترین فرق متلها با هتلها در این است که کلید اتاق شخص نزد او میماند، اتومبیل ش را مقابل در اتاق پارک میکند و از تمام مهمتر اینکه اتاق کاملا در اختیار اوست حتی میتواند در آن آشپزی نماید . بیشترین متلهای جهان در بزرگراههای آمریکا کانادا مستقر می باشند یکی از پرمشتریترین آنها به «WigWan» یا خیمه مخروطی سرخپوستی مشهور ند که بیشتر در ایالت آریزونای آمریکا قرار دارند. این متلها به شکل خیمه هستند و جدا از در محدودهای واحد قرار دارند. درجهبندی این نوع متل از ۳ تا ۶ است جهت هر شب بین ۴۰ تا ۷۰ دلار و متناسب با روز و ماه، قیمتشان مفرق است.
متلها کجای ایران هستند ؟
در ایران متلها چندان به چشم نمیخورند؛ چون بیشتر سرمایهگذاران علاقهمندند درعرصه هتلداری خود را محک بزنند به جای اتاقهای همکف، ساختمانهای بتنی و بلند بسازند. سیدعلی معین زاده ـ رئیس انجمن هتلداران استان کرمان ـ میگوید: تهیه متلها در ایران با همان استانداردهای جهان ی بسیار زیاد ضروری است چون فاصله شهرهای گردشگری ایران به نسبت زیاد است و چنانچه کسی از تهران بخواهد به کرمان یا سیستان بلوچستان دیگر مقاصد سفر نماید می بایست مدتهای زیاد رانندگی نماید تا به تاریکی شب برخورد نکند.
او بر این باور است که نبود مراکز اقامتی مانند متلها را در جادههای ایران میتوان یکی از دلایل انواع تصادفات جادهای مرگ میرهای مسافران دانست؛ پس جدای از سرمایهگذاریهای به صرفه و توجیهپذیر، تهیه متلها جهت سلامت مسافران و ایمنی آنها ضروری است.
یکی از مهمترین ویژگی متلها خودگردانی آنها بوسیله مسافر است. در ایران سالهای قدیم ، متلها رواج داشتند و اتفاقا مصرف از آنها بین مردم بسیار زیاد رایج بود؛ اما کمکم که شهرها بزرگ شدند، بسياري از متلها به داخل شهرها راه پیدا کردند با سرمایهای بیشتر و اضافه کردن چند طبقه به هتل تبدیل شدند.
معین زاده با اصرار بر اینکه سرمایهگذاری در متلها در مناطق گردشگری بسیار زیاد مقرون به صرفه است، میگوید: بهترین فرصت برای ساخت گسترش فرهنگ مصرف از متلها همین طرح فعلی کشور برای گسترش واحدهای خدماتی بین راهی است که تهیه متلها را نیز توجیه میکند در سرمایهگذاران رغبت ایجاد میکند. پس ضروری است ایجاد تسهیلات جهت متقاضیان و تشویق آنها جهت ورود به این عرصه بیش از قدیم در دستورکار قرار بگیرد.
برچسب ها هتلهتل آپارتمان مشهدهتل مشهد
0 دیدگاه در “چرا متلها درصنعت گردشگری ایران جایی ندارد؟”