مکمل بتا آلانین چیست و همچنین چه تأثیری بر ورزشکاران دارد؟

مکمل بتا آلانین چیست و همچنین چه تأثیری بر ورزشکاران دارد؟

ممکن می باشد همین در حال حاظر در حال مصرف مکمل بتا آلانین در دوره اسپورت و ورزشی خود باشید.ولی باید توجه داشت آیا واقعا" می دانید که آن مکمل چه تأثیری و همچنین فوایدی جهت تو دارد؟ در آن مطلب هر آنچه را که بایستی و حتما در مورد بتا آلانین بدانید از جدید ترین تحقیقات و همچنین منابع علمی و همچنین نه تبلیغات شرکتی جهت تو آورده ایم.

Beta Alanine supplementation مکمل بتا آلانین چیست و همچنین چه تأثیری بر ورزشکاران دارد؟

خیلی از ما به دلیل مشغله خیلی زیاد زیاد هنگامی که به باشگاه می رسیم خیلی زیاد خسته ایم و همچنین آن برایمان تغییر پیدا کردن به یک عادت شده تا خستگی خود را به باشگاه ببریم. البته امروزه با وجود مکمل های اسپورت و ورزشی تحت عنوان مکمل های پیش از تمرین یا (pre-workout supplement) که به همین منظور به بازار آمده اند، خیلی جای نگرانی نیست، در حالی که بسیاری از آن مکمل ها غیر قوانین و قانونی بوده و همچنین مصرف آن هم ها عوارض جبران ناپذیری دارد، مانند افدرین و همچنین دی متیل آمیلامین.

ولی باید توجه داشت ترکیبات مکمل های پیش از تمرین چیست؟

telegram elmevarzesh1 مکمل بتا آلانین چیست و همچنین چه تأثیری بر ورزشکاران دارد؟

ممکن می باشد تو قبلا" در مورد مکمل بتا آلانین مطالبی خوانده و همچنین شنیده باشید. ولی باید توجه داشت بایستی و حتما بدانید که به تازگی تحقیقات گسترده ای بر روی بتا آلانین گرفته شده که سبب افزایش محبوبیت آن مکمل اسپورت و ورزشی در بین بدنسازان و همچنین ورزشکاران رشته های متنوع و گوناگون و مختلف خصوصا" آن هم دسته از رشته هایی که در آن هم ها از سیستم بی هوازی بهره بری و استفاده می می شود و همچنین نیز حرکات انفجاری در آن هم ها دخیل می باشد شده می باشد.

بتا آلانین چیست؟

بتا آلانین آمینو اسیدی می باشد که در تمامی عضلات اسکلتی وجود دارد. زمانی که بتا آلانین با هیستیدین (آمینو اسیدی که در فرایند سنتز پروتئین نقش دارد) ترکیب می می شود، تغییر پیدا کردن به کارنوزین دی پپتید می گردد. بتا آلانین نوعی از آمینو اسید می باشد که در سنتز پروتئین (عضله سازی) در بدن نقشی ندارد، بلکه مسئول افزایش توانایی بافرینگ (تنظیم اسیدیته بدن ) می باشد. بتا آلانین در غذای روزمره به فور یافت نمی می شود.

بدن قادر به ساخت بتا آلانین مورد مستلزم و نیاز خود از سه راه : شکسته شدن کارنوزین، تغییر پیدا کردن ال آلانین به پیروات و همچنین یا در حین عمل هضم غذا می باشد. ولی باید توجه داشت قابل توجه ترین روش افزایش بتا آلانین بهره بری و استفاده از مکمل بتا آلانین می باشد. عملکرد متابولیکی بتا آلانین در بدن کمی پیچیده و همچنین دور از حوصله آن بحث می باشد، ولی باید توجه داشت به روش کلی بتا آلانین به محض وارد شدن به سلول عضلانی با L-histidine ترکیب شده و همچنین به کارنوزین تغییر پیدا کردن می گردد.

نقطه قابل توجه در مورد بتا آلانین آن می باشد که آن مکمل حجمی خشک به عضله داده و همچنین از آن رو عضلاتی کات شده به ارمغان می آورد که آن ویژگی به خصوص در دوره کات و همچنین قبل از مسابقات بدنسازی خیلی زیاد مفید می باشد.

کارنوزین چگونه و چطوری عمل می کند؟

کارنوزین با کاهش اسیدیته عضلانی (حفظ تعادل PH عضله) سبب افزایش توانایی و همچنین عملکرد عضله در فعالیت های طولانی و همچنین با شدت بالا می می شود. کارنوزین به فراوانی در بافت عضلات اسکلتی (به خصوص عضلات تند انقباض) وجود دارد. در طول فعالیت های اسپورت و ورزشی شدید انباشته شدن متابولیت های ویژه ای مانند (یون های هیدروژن) سبب خستگی می شوند. همزمان با افزایش یون های هیدروژن PH عضلانی بدن افت کرده سبب کاهش قدرت خروجی عضلات و همچنین خستگی شدید می می شود تا جایی که بدن از فعالیت باز می ایستد.

مکمل بتا آلانین و همچنین نحوه عملکرد آن هم

کارنوزین به عنوان یک بافر جهت یون های هیدروژن عمل کرده و همچنین مانع از انباشته شدن آن هم ها در عضله شده و همچنین خستگی را به تعویق می اندازد. در مقایسه با کراتین با مصرف بتا آلانین شاهد بهبود اقتدار و قدرت حداکثری نیستیم.۱-۲-۳ در صورتی که چه قدرت هوازی بهبود نیافته، بعضی از داده ها حاکی از بهبود آستانه بی هوازی با بهره بری و استفاده از مکمل بتا آلانین می باشد.۴-۵

با توجه به تحقیقات اخیر مصرف بتا آلانین در یکی از سه شرایط تمرینی زیر می تواند مؤثر باشد:

۱-در یک دوره تمرینی با شدت بالا که ۱ تا ۴ دقیقه طول می کشد.

۲-در دوره تمرینات اینتروال که با شدت بالا و همچنین استراحت های کوتاه انجام می پذیرد.

۳-در تمرینات تک حرکتی با شدت بالا که تا رسیدن به آخر خستگی ادامه می یابد.

در طی مصرف ۲۸ روز بتا آلانین با دوز ۴ گرم در روز شاهد افزایش سطح کارنوزین عضله در حدود ۶۰ قسمت و بخش هستیم. در مقایسه با کراتین که عضلات در طی ۷ روز دوره بارگیری به حداکثر توانایی ذخیره خود می رسند یا به نوعی اشباع می شوند، حداکثر کارنوزین عضله نامشخص می باشد. در تحقیقی در دانشگاه مری لند محققان شاهد افزایش سطوح کارنوزین در طی ۱۰ هفته بهره بری و استفاده از بتا آلانین بوده اند.(افزایش سطح کارنوزین روند صعودی داشته می باشد)

بهبود کارایی با مکمل بتا آلانین

به نظر نمی رسد که مکمل بتا آلانین نقشی مؤثر در بهبود عملکرد استقامتی داشته باشد. هرچند نمونه هایی از بهبود ظرفیت هوازی در پی مصرف آن مکمل دیده شده می باشد، به نظر می رسد تمریناتی که در کنار مصرف آن مکمل انجام شده نقش خیلی زیاد مؤثری در ارتقای ظرفیت هوازی داشته تا خود مکمل! ۷-۸ از سوی دیگر شواهدی قوی دال بر افزایش قدرت بی هوازی، شامل افزایش قدرت خروجی عضلات و همچنین تأخیر در خستگی وجود دارد.

نحوه زمان بندی و همچنین مصرف بتا آلانین

مکمل بتا آلانین وابسته به زمان نیست، یعنی نیازی نیست که درست قبل از تمرین و همچنین یا بلافاصله بعد از تمرین مصرف می شود. توجه داشته باشید اغلب مکمل هایی که بعنوان مکمل پیش از تمرین شناخته می شوند حاوی مقادیری بتا آلانین خواهند بود، بنابراین در صورتی که در کنار مکمل بتا آلانین مکمل غیره ای مصرف می کنید به دوز مصرفی و همچنین موجود در آن هم دقت کنید.

مصرف ۴ هفته با دوز ۳ تا ۴ گرم در روز باعث می می شود، ذخایر کارنوزین خود را به حداکثر برسانید. سخت به نظر می رسد که بتوان دستور العملی مشخص جهت دوز مصرفی مشخص کرد، چرا که مطالعات حداکثر تا ۱۰ هفته را بررسی کردن کرده اند و همچنین ما هنوز دقیقا" نمی دانیم که افزایش ذخایر کارنوزین بدن تا کجا ادامه می یابد و همچنین یا آنکه چه زمانی اشباع می می شود.

عوارض جانبی بتا آلانین

تنها عارضه جانبی شناخته شده مکمل بتا آلانین ساخته یا ایجاد حس سوزش و همچنین مور مور شدن پوست در ناحیه صورت و همچنین دست می باشد که غالبا" در دوزهای بالاتر از ۸۰۰ میلی گرم دیدن شده و همچنین حدودا" 60 تا ۹۰ دقیقه به طول می انجامد.۱۱-۱۲ در پس نتیجه آن می شود که در صورتی که تو به دنبال افزایش کارایی خود در تمرینات HIIT  و همچنین یا در ورزش هایی با سیستم فسفاژن و همچنین گلیکولیز هستید بهره بری و استفاده از آن مکمل همزمان با مصرف کراتین می تواند تا حد بسیاری به تو کمک کند.

تهیه و همچنین تدوین: elmevarzesh.com

فایل منابع

مکمل بتا آلانین چیست و همچنین چه تأثیری بر ورزشکاران دارد؟ در تاریخ ۷ March 2015 | 11:00 am نشر یافته شده شده می باشد

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مکمل بتا آلانین چیست و همچنین چه تأثیری بر ورزشکاران دارد؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
خرید بک لینک