پوستر چیست؟

%name پوستر چیست؟

طراحی بروشور

پوستر نخستین هنر پاپ و نخستین فرم هنری بود که به چیزهای زندگی عادی به شیوه ویِژگزینشه خودش به مفهوم بی پروایی محض پیش پا افتادگی محض پرداخت . پوستر هنری برونگراست.در طراحی یک پوستر باید در وهله اول موارد مصرف آن مورد نظر قرار گیرد.
امروزه اکثر ارتباطات روزمره وابسته به تبلیغات است تبلیغاتی همگانی اثر گذار در زندگی تبلیغاتی برای به جریان افتادن پیشرفت ارتباطات ، عرصه خدمات کالاها … ، تبلیغاتی جهت فراخوانی ، هشدار دادن ، باز داشتن ، تشویق و ترویج کردن ، … و موثر ترین وسائل تبلیغاتی که می تواند جوابگوی همه این موارد شود پوستر است ، که در دید همگان عرضه می شود و به قابلیت و گنجایش موارد که درباره مورد دارد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. محل نصب پوستر ، جنس پوستر چگونگی انجام مراحل تکنیکی و چاپ پوستر وسایل نصبی پوستر … از مجموعه عواملی است که در این پژوهش به آنها می پردازیم.
در اواخر قرن نوزدهم میلادى بر اثر تحولات مصورسازى و پیوند نزدیکى که بین نقاشى چاپ برقرار شده بود، پدیدهٔ تازه‌اى موسوم به پوستر یا آفیش یا پلاکارد بوجود آمد. پوستر بعنوان نوعى طرح گرافیکى به مقولهٔ نمایش و تبلیغ تعلق دارد که در آن باید تصویر کلمات به شکل مختصر، مرتبط با یک مفهوم واحد و به یآدم اندنى باشند.
پیش از چاپ سنگی، پوسترها مانند کتاب به نحوه چاپ برجسته و با جوهر مشکى و گاه با قالب‌هاى چوبى چاپ مى‌شدند. با گذشت چندین دهه از تاریخ ظهور عکاسی، این امکان وجود نداشت که عکـس را در ابعاد بزرگ و با شمار انبوه تکثیر کنند. در این دوره اکثرا ً نقاشان طر‌ح‌هاى پوستر را نقاشى مى‌کردند. عکس بصورت دستى بر سطح مستویى لوح چاپ منتقل مى‌شد. اینشیوه تا بعد از جنگ دوم جهان ى رواج داشت. پوستر يك رسانه وسائل جهت اطلاع‌رساني است. طبق تعريفي كه در ديكشنري‌ها آمده ، پوستر يك صفحه‌ايست كه بر روي ديوار نصب مي‌شود ، ماموريتي جهت اطلاع‌رساني دارد ، آگاهي مي‌دهد مطلبي را مي‌رساند. در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم نيازهاي اجتماعي و فرهنگي ايجاب مي‌كرد كه يك چنين وسائل ي بوجود بيايد. در نتيجه مي‌توانيم بگوييم پوستر بدنبال رفع نيازهاي جامعه به مدد كار تبادل اطلاعات در سطح جامعه آمد. اگر تاريخ را نگاه كنيم مي‌بينيم كه درفاصله جنگ اول و دوم جهان ي ، نقش پوستر در تبليغات جنگ خيلي شاخص و قابل تامل است. در آلمان در تبليغات سياسي كه منجر به روي كار َآمدن نازي‌ها شد ، نقش پوستر انكار كردني نيست. جنگ نیز غير از رسانه‌هاي ديگر مثل راديو ، پوستر در تهيج تشويق مردم نقش مهمي داشت اطلاع‌رساني خيلي تاثیر گذار ي در موارد مربوط به جنگ داشت. در كتاب‌هاي تاريخ پوستر مي‌بينيد كه اين رسانه در وقت جنگ چه وسائل قدرتمندي بوده است. بعد از جنگ هم نقش پوستر در بخش‌هاي سازندگي و اقتصادي و . . . ديده مي‌شود و مي‌بينيم كه در تبليغات تجاري و فرهنگي جايگاه معین ي پيدا مي‌كند. پوستر خـبر مي‌دهد آگاه مي‌كند كالا را مي‌فروشد مردم را به شركت در موارد اجتماعي ترغيب مي‌كند مطالب ديگر.
اولین انگیزشی که پوسترها را به عنوان یک اثر معرفی کرده در سال ۱۸۷۰ صورت گرفت . در سال ۱۸۸۶ جونر کرت (۱۹۳۳-۱۸۳۶ ) پوسترهایی را در چاپخانه خود در پاریس عرضه کرد که جهت رنگ گذاری در آنها از تکنیک چاپ سنگی سود می برد.
در سال ۱۸۶۹ وقتی که اولین پوستر های کرت ظاهر شدند در آن کارهای کوچک تبلیغاتی نمونه های نو تازه ای از طرح نمود پیدا کردند بعد از آن به صورت اساس تکنیک های پوستر در آمدند.
این مسئله دلیل شد تا کرت اولین نااست که در جهان ی پوستر بر زبان می آمد . این بدان مفهوم نیست که طرحهای وی در زمره کارهای استاد کاران هنر قرار گیرد ولی با این وجود بیش از هزاران پوستر از کارهای او از عبارت کارهای با شکوه هنری به حساب می آیند جهت بازنگری کارهای بزرگ دیواری اش نصب در کنار خیابانها را ارجع می دانست . موفق یت مواد و مصالح در نشان دادن هنرهای ظریف قشنگ به وسیله پوسترها ، خیابانها را به عنوان نمایشگاه هنری به مردم شناساند.
پوسترهای کرت دو چیز را به ارمغان آوردند یکی تکنیک های سنتی و دیگری تقدیر از هنر بر روی دیوارهای بزرگ . ولی عنصر مهم مهم در کارهایش همان مردمی بودنشان است . از عبارت برنامـه های جاری در انگلستان فرانسه سالیان متمادی استفاده از طرح به منظور زنده و پر جلوه شدن سیرکها فضاهایی مانند آن بود . هم اکنون تی که در پوسترهای کرت وجود داشت مثل شفافیت ، روان بودن فرار بودن ممکن است از بال پروانه هایی که در زمان کار نزد نگه می داشت الهام گرفته باشد . ته رنگهایی که به صورت لایه های حساس با کمترین خرده گیری رنگی به صورتی زیاد عالی در صفحه جای می گرفتند تأثیراتی را پدید آوردند که کالاها فرهنگی را به صورتی کاملا سنجیده ارائه می کرد. تأثیرات بیشتر شدن یافته کرت بر روی هنرمندان جوانتر در پوسترها به صورت اختصار در ساختار و سادگی صآسان بیان در آمد. کارهای او همـواره در مراحل اولیه مسیری که در آنها قرار گرفته بودند باقی می ماندند . یک مساله تزئینی در زندگی اجتماع تنها در جایی وجود داشت که پوستر ها ظاهر می شدند.
عناصر کاریکاتوری غیر واقعی هجو آمیز شکلهای تخت و خطوط تزئینی تماما توسط لوترک در پوسترهایش مستعمل بود . همين طور طرح سیلوئت ( یکدست سیاه و سفید ) در کنار نیز نیز بر خلاف نقاشیها و طرحهای دیگرش به کار میرفت . به طوری که این تکنیک آسان نگاری توسط بسیار زیاد ی از نقاشان در اوایل قرن بیستم مرسوم شد.
در هر صورت پوسترهای لوترک به صورتی بسیار زیاد وسیع نشانگر موفق یتهای کرت بودند . آنها زمانی که فقط به صورت فرم نمایش داده می شدند هنر قدیم را تداعی می کردند.
چنین به نظر می رسید که لوترک عناصر سنتی کارهای کرت را حذف کرده و خلا آنها را با نقشهای قابل دوباره تکرار به صورتی اغراق آمیز پر می کرد . طرحهای او پوستر را از چهار چوبهای سنتی نقاشی عکس سازی کتاب فراتر می برد.
دیگر هنرمندی که پوسترهایش سیر تحولاتی را از ناتورالیسم به جریان گرایی یا روزنامـه نگاری توصیفی ایجاد کرد توفیل الکساندر ستنیلن سوییسی بود که مسافرت او به پاریس با به جهان آمدن پیکاسو مصادف شد . ستنیلن لوترک در پی اکتشاف سیر هنرهای بصری بودند . گاهي از پوسترهای ستنیلن موضوعات اجتماعی را هدف قرار می دادند.
درست است كه الان با آمدن رسانه‌هاي جديد محدوده فعالی ت پوستر كمتر شده ، اما اگر تخصصي‌تر به قضيه نگاه كنيم مي‌بينيم كه جايگاه پوستر خاص‌تر شده است ، نه اينكه بگوييم كاملا محدود شده است. يعني يك جايگاهي دارد كه رسانه‌هاي ديگري با آن شرايط نمي‌توانند اين كار را انجام بدهند. بناجهت ن پوستر يكي از حلقه‌هاي بهم پيوسته رسانه‌هاست. اين حلقه‌ها تعدادشان اضافه شده براي اينكه گردش اطلاعات با سهولت انجام شود. بناجهت ن مي‌توانيم با تعاريف ویِژگزینشه جايگاه پوستر را دريك برنامـه ‌ريزي كلان معین كنيم. من اعتقاد ندارم محدود شده بلكه جايش كمي تنگ شده است. ولی توانسته زبان خودش را رساتر كند و كيفيت بيان تصويريش را كاملا مفرق كند آنهم در جايي كه رسانه‌هاي ديگر نمي‌توانند حضـور داشته باشند.پوستر لاين خودش را پيدا كرده جايگاه ویِژگزینشه خودش را دارد. به نظر من نه فقط ارزش و اعتبار خودش را حفظ كرده ، بلكه اهميت ش بيشتر شده است. به اين دليل كه هم اکنون بايد با دقت بيشتري طراحي شود. در رسانه‌هاي ديگر يك خلايي وجود دارد كه پوستر مي‌تواند آن را پر كند
وقتي حرف موارد فرهنگي مي‌شود ، مسلما عناصري كه در تشكيل پوستر ، هم نوشتاري هم تصويري ، مشاركت دارند وسائل ي هستند براي ارسال پيام كه اين اما با يك پوستر تجاري مفرق خواهد بود. ظرف يكي است ، اما آنچه كه در داخـل اين ظرف مي‌ريزيم ، فرق را ايجاد خواهد كرد. اين بستگي به مساله دارد و مورد تعيين مي‌كند كه چه لحني بايد داشته باشيم ، شرايط رنگي چطور است . . . من فكر مي‌كنم در پوستر فرهنگي بيشتر درگير عمق مي‌شويم و اين عمق ، نقش اساسي در اركان يك پوستر فرهنگي به عهده دارد و پيدا كردن عمق كار را مشكل‌تر خواهد كرد. بناجهت ن به نظر من فرق در محتواست كه شرايطش را بايد با وسائل ویِژگزینشه خودش به كار ببريم.
منظور من عمق معناست. اما نمي‌توانيم بگوييم كه در پيام‌هاي تجاري نياز به عمق معنا نداريم ، اما در بخش فرهنگي به هر حال درگير موضوعاتي مي‌شويم كه ناچاريم عمقي‌تر فكر كنيم. فرض كنيد پوستر تاتر ، طراحي‌اش پيچيده‌تر است از يك پوستري كه براي يك كالاي تجاري طراحي مي‌كنيد. آنجا مجبوريد كه مطالعه دقيق‌تر عميق‌تري راجع به موارد انجام دهيد در بخش تجاري نوع مطالب عوض مي‌شود و شرايطش به گونه‌اي ديگر است كه من فكر مي‌كنم در بخش فرهنگي مشكل‌تر است.يعني در پوستر فرهنگي رابطه با مخاطب ديرتر برقرار مي‌شود ، چرا كه مخاطب بايد به آن عمق برسد. بله ، ممكن است كه در پوستر با زبان استعاره حرف كنيم ، يا با ابهام اشاره حرف كنيم. جهت اينكه مي‌خواهيم به ابعاد ديگري در معنا برسيم.
نظری به هنر پوستر در ایران:
آن سیری را که هنر پوستر در غرب طی کرد تا اشکال مختلف خود را در زمینه های تجاری ، سیاسی فرهنگی غیره بدست آورد ، در ایران نمی بینیم . زیرا همان گونه که چاپ و مطبوعات نسبتا یکباره در ایران رواج یافت ، بهمان گونه اشکال مختلف پوستر بی آنکه سیر تکوینی خاصی را پیموده باشند ، ظاهر شدند جهت مقاصد مختلف مورد مصرف قرار گرفتند.
چنانچه بخواهیم سابفه ای جهت پوستر چاپی در ایران بیابیم ، باید در اینجا به آگهی های همگانی اشاره کنیم . منظور اطلاعیه های چاپی دولتی و غیر دولتی است که در معابر و مکامل عمومی نصب می شد ، و پیامی را در معرض دید عموم قرار داد:
مثل اطلاعیه های مربوط به نظام وظیفه غیره . این نوع اگهی ها معمولا عاری از عناصر بصری جذاب بودند ، صرفا مطالب مفصلی را با حروف یکنواخت ارائه می دادند . نخستین پوسترهای مصور هم از لحاظ هنری ارزش چندانی نداشتند . بعلاوه محدودیت فن چاپ در آن زمان بر افزایش پوستر سازی تأثیر بد می گذارد.
در اوایل پوسترهای سیاسی و فرهنگی عمدتا از جانب دستگاه های دولتی چاپ و منتشر می شد معمولا جنبه رسمی و تبلیغاتی آنها بر جنبه هنریشان رحجان داشت . در آن زمان هنوز پوستر سازان پیشرفته بوجود نیامده بودند و نقاشان در جنب کار به طراحی پوستر می پرداختند . به همین دلیل در پوستر ها گرایشهای « نقاشانه » خیلی مشهود بود تدریجا از بین همین نقاشان ، افرادی به سوی هنر گرافیک جلب شدند ، که مرزهای بین هنر نقاشی گرافیک را شناختند ، خصوصیات هنر پوستر را درپیدا کردن د.
تلاش های اینان فارغ التحصیلان جدید مدارس هنری داخلی خارجی بود که قلمروی هنر پوستر در ایران را وسیع تر کرد و به آن تنوع بخشید . از طرف دیگر گسترش تبلیغات جهت کالاها و موسسات تولیدی خدماتی غیره ، سبب رواج پوسترهای تجاری گردید . به موازات پوسترهای تجاری پوسترهای جلب سیاحان و پوسترهای فرهنگی و هنری هم باب شد.
هم اکنون تنها دستگاه های دولتی نبودند که به پوسترهای سفارش کار می دادند ، بلکه موسسات خصوصی نیز ضمن آشنا شدن با کار کرد اجتماعی این هنر آنرا برای مقاصد بازاریابی و تبلیغات به کار می گرفتند . بدین منوال پوستر سازی گسترش می یافت اما پوستر ساز ناچار بود قیود بسياري را نه فقط از لحاظ ممنوعیت های سیاسی ، بلکه از لحاظ سلیقه مشتریان بپذیرد.
به طور کلی در رژیم قدیم مانندبقیه هنرها ، هنر پوستر هم نتوانست واقعا در جهت اعتلای فرهنگی جامعه ارتقاء سطح آبعضی مردم خدمت نماید . زیرا بخش عمده نیازهایی که پوستر می می بایست به آنها جواب گوید نیازهای ناشی از اشاعه مصرف کنندگی اقتصادی و فرهنگی بود.
این امر از یک و به نفوذ شکل محتوای هنر پوستر غرب ایران دامن می زد ، و از طرف دیگر مردم را به انحراف اندیشه و ذوق می کشاند . اما با اینهمه ما به نمونه های حالبی از هنر پوستر ایرانی در سالهای قدیم برخورد می کنیم.
این نمونه ها معمولا درحوزه پوسترهای فرهنگی قرار می گیرند و مربوط به فیلم جذاب ها ، نمایشها کتابها و غیره هستند . توفیق هنری این پوسترها بیشتر از آن رو است که هنرمند پوستر ساز ، فارغ از تحمیل نظریات سفارش دهنده ، می تواند فکر و سلیقه و فن خود را خوب ارائه دهد.
در جریان انقلاب اسلامی بعد از آن پوستر به ناگهان قیدهای قدیم را شکست ، و در ابعاد بی سابقه ای ، خود را درجامعه بیان کرد.
در این سالها به مناسبت های مختلف ، دیوارهای شهرها از پوسترهای متنوع پوشیده می شوند با پیامهای مذهبی و سیاسی و فرهنگی را می گسترانند.
خصلت تمام گیر شدن پوستر طبیعتا ملازم با بیشتر شدن جنبه های هنری آن نیست . به همین دلیل ست که دربین بی شمار پوسترهای امروزی ، نمونه های ارزنده هنری هنوز اندک می باشند . سازندگان این پوسترها دستاوردهای فنی هنری سالهای قدیم را به نحو مناسب ای به خدمت گرفته اند تا محتوای جامعه امروز را بیان نماید . ویژگیهای پوستر متناسب:
با توجه به پیشرفت روز افزون و سریع ارتباطات که از نزدیکی کشورها و لزوم پیوستگی تازگی اطلاعات بوجود می آید .
برای درست کردن یک پوستر از لحاظ گرافیکی به ۳ نکته می بایست توجه کرد:
۱- سرعت انتقال پیام.
۲- کیفیت انتقال پیام.
۳- در برداشتن فرهنگ و هویت ملی آدم ی پیام.
امروزه بشر به دنبال زبان بین المللی جهت رابطه بین آدم ها است . اگر این ویژگیها بوسیله وسائل مناسب گرافیک به کار گرفته شود نتایج مثبت درخشانی خواهد بود . پوستر یکی از هنرهای تجسمی است . باز هم از موارد گرافیکی که در هنر پوستر باید درنظر گرفته شود درک صحیحی آن توسط بی سواد یا کم سواد ، که در طراحی آن باید در نظر گرفته شود . و یا قدرت جذب باشد از نظر روانی متناسب با مورد باشد تأثیر روحی رنگ و نوشته به درستی در آن رعایت شود.
در واقع می توان گفت که پوستر یا آفیش یا پلاکات یک تصویر مفهومی است . امروزه پوسترهای مصور با بهره گیری از حروف شروع طراحی نقاشی عکاسی به منزله نمونه های کامل پیشرفته ازهنر گرافیک نوین شناخته می شوند . می توان گفت هنر پوستر سازی شاخه هایی از هنر گرافیک است ولی بابقیه رشته های هنرهای تجسمی پیوند متقابل دارد . این پوسترها به تنهایی می توانند نیازمندیهای شخصی را رفع کنند از اتلاف خویش به اندازه پیشگیری نمایند.
باید میدان دید و زاویه ای پوستر در آن محل نصب می شود با دید آدم زاویه حرکت او متناسب باشد و باید این را توجه داشت در مناطقی که این پوسترها نصب می شوند چنانچه متناسب نباشد کمتر دیده می شوند که این به عوامل زیر بستگی دارد:
۱- نوشته ها یا تصاویر با زاویه تند در یک مسیر هستند ؟
۲- آیا نوشته ها یا تصاویر خارج از دید معمولی قرار دارند ؟
۳- آیا فاصله دید آدم نسبت به پوستر متناسب است ؟
۴- اگر پوستر در جایی قرار دارد که توسط فردی که سوار بر وسیله نقلیه است یا فردی که در پیاده رو است دیده می شود.
مهمترین علت ی که در طراحی پوستر باید در نظر گرفته شود این است که بیننده با نگاه موضوعی را درک کرده برای مثال چنانچه در مورد نمایشگاه کتاب است باید پیام را زود دریافت نماید در ذهن خود حک نماید .
نکته قابل توجه این است که قبل از طراحی پوستر باید بدانیم رنگ نوشته عکس زیبا در این پوستر باید چگونه باشد ویژگی آن موضوع را زمان طراحی مد نظر داشته باشیم و متناسب با نوع مورد آن را طراحی کنیم.
برای اتود زدن در مورد طراحی پوستر طراح ابتدا می بایست بداند که برای چه موضوعی پوستر را می خواهد پس دیده های را بر روی کاغذ ثبت می نماید . ایده هر چقدر نیز ساده ابتدایی باشد طراح را جهت اجرای نهایی هدایت می نماید . موضوعی که می خواهد مورد طراحی قرار بگیرد می بایست تحلیل شود . جهت مثال جهت پوستر نمایشگاه کتاب می بایست چه عفردی ( در صورت استفاده از عکس جالب ) چه فونتی برای نوشتن چه خطی …. بکار برده شود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پوستر چیست؟”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
خرید بک لینک