۵ باور غلط در مورد کراتین

۵ باور غلط در مورد کراتین

کراتین یکی از محبوب ترین و همچنین معروف ترین مکمل های بازار می باشد. مصرف مداوم و همچنین به مقدار و اندازه و میزان مناسب کراتین یکی از مؤثرترین راه های افزایش توده عضلانی بدون چربی و همچنین بالا بردن اقتدار و قدرت و همچنین قدرت در ورزش های با شدت بالا می باشد. به رغم وجود محصولات بدون کیفیت کراتین، متأسفانه باورهای غلط و همچنین اطلاعات ناصحیح و همچنین ناقص در مورد نحوه مصرف و همچنین بزرگنمایی در مورد عوارض جانبی باعث سردرگمی بسیاری از ورزشکاران شده می باشد. آیا آن مکمل بی ضرر می باشد؟ آیا سبب افزایش وزن می می شود؟  آیا به کلیه ها آسیب می رساند؟ در آن مطلب به ۵ باور غلط در مورد کراتین و همچنین حقایق پشت آن هم ها نگاهی علمی می اندازیم.

creatine myths ۵ باور غلط در مورد کراتینکراتین چگونه عمل می کند؟

جهت انقباض یک عضله آدنوزین تری فسفات بایستی و حتما به ملکول های فسفات شکسته می شود، با حذف فسفات ADP باقی می ماند ولی باید توجه داشت مشکل اینجاست که بدن نمی تواند از ADP جهت تولید انرژی بهره بری و استفاده کند، راه حل چیست؟ ADP  یک فسفات PC از ذخایر فسفوکراتین بدن تو می گیرد و همچنین دوباره ATP می سازد که تولید انرژی می کند. حال بهره بری و استفاده از مکمل کراتین فسفات سبب افزایش ذخایر فسفات بدن شده و همچنین دسترسیADP  را به فسفات (فسفو کراتین) را افزایش می دهد که پس نتیجه آن می شود که بالا رفتن سرعت ساخت ATP  و همچنین کارایی اسپورت و ورزشی می باشد.

به زبان ساده کراتین به جلوگیری از خستگی و همچنین واماندگی در حین تمرین کمک می کند، باعث می می شود تمرینات را با شدت  ومدت طولانی تر انجام دهید و همچنین در نهایت منجر به افزایش اقتدار و قدرت و همچنین سایز عضلانی می می شود.

telegram elmevarzesh1 ۵ باور غلط در مورد کراتین

باور اول: کراتین موجب آسیب های کبدی و همچنین کلیه می می شود

واقعیت: همانطور که در ادامه با ذکر منابع معتبر اشاره خواهیم کرد، تحقیقات بسیاری بر روی مکمل های کراتین گرفته شده که نتایج آن تحقیقات هیچ عارضه منفی بلند مدتی را بر روی کلیه ها و همچنین کبد نشان نداده می باشد.

نتایجی که اغلب در مجلات در گفتن مخالفت با مصرف کراتین مورد بررسی کردن قرار گفته اند در روش تحقیقی خود حول محور توانایی عملکردی کلیه ها در تصفیه خون تکیه داشته اند، چرا که در اثر مصرف مکمل کراتین اختلافی در سطح کراتین فسفات (که در تشخیص های آزمایشگاهی به عنوان نشانگر معظلات و مسائل و مشکلات کلیوی در نظر گفته می می شود) به چشم می خورد و همچنین همین موضوع سبب شبه در عملکرد ناقص کلیه ها و همچنین آسیب کلیه می می شود که در واقع نوعی مثبت کاذب تلقی می می شود و همچنین هیچ تأثیر منفی بر ارگان های بدن خصوصا" کلیه ها ندارد. همچنین هیچ مشاهدات علمی مبنی بر تأثیرات مزمن کلیه وجود ندارد.(۳)

در چندین بررسی بر روی کلیه ها هیچ تأثیر منفی بر اثر مصرف کراتین در عملکرد تصفیه ای دیدن نشده.(۴و۵) از آنجایی که ما در علم ورزش از مخاطبانمان انتظار نداریم مباحث و مطالب ما را یک طرفه بپذیرند چند سطر از تحقیقات علمی در باب مصرف کراتین با ذکر منابع می آوریم: ۱۲ هفته مصرف کراتین هیچ گونه تأثیری بر فاکتورهای چربی خون ندارد.(۶) مصرف طولانی مدت مکمل کراتین هیچ تأثیری بر نشانگرهای سلامت یک فرد ورزشکار نداشته می باشد.(۷و۸) طبق آخرین مطالعات تغییرات چشمگیری در عملکرد کلیه، کبد و همچنین قلب دیدن نشد.(۹)

باور دوم: کراتین سبب معظلات و مسائل و مشکلات گوارشی می می شود

واقعیت: تمامی شواهد موجود بیانگر بی ضرر بودن کراتین بر دستگاه های بدن می باشد، ولی باید توجه داشت در بعضی اشخاص معظلات و مسائل و مشکلات خفیف گوارشی دیده شده می باشد. به نوعی آن باور صحیح می باشد، ولی باید توجه داشت آن اتفاق به ندرت پیش می آید در واقع تنها ۵ تا ۷ قسمت و بخش از مصرف کنندگان دچار دردهای شکمی و همچنین معظلات و مسائل و مشکلات گوارشی می شوند، معمولا" مصرف بیش از حد در یک وعده و همچنین یا مصرف با شکم خالی از عوامل بروز معظلات و مسائل و مشکلات گوارشی خواهند بود.

جهت کاهش آن عوارض در حال حاضر کراتین میکرونیز شده به بازار عرضه شده که در اصل شکل ریزتر شده ی کراتین می باشد که با قابلیت حل شدن اکثرا و بیشتر باعث جذب آسان و همچنین اکثرا و بیشتر کراتین و همچنین کم شدن معظلات و مسائل و مشکلات گوارشی می گردد.(۱۰)

باور سوم: کراتین سبب گرفتگی عضلانی و همچنین دهیدرات شدن می گردد

واقعیت: هیچ اطلاعاتی که نشان دهنده ی دهیدراته شدن و همچنین گرفتگی عضله بر اثر مصرف کراتین وجود ندارد. یکی از برداشت های غلط در مورد کراتین کم آبی بدن و همچنین گرفتگی عضله به خصوص در منطقه ها و مناطق گرم و همچنین مرطوب می باشد. آن باور نه تنها نادرست بلکه کاملا" بر عکس می باشد. بهره بری و استفاده از کراتین به دلیل احتباس آب به افزایش آب بدن کمک می کند و همچنین مهندسین و متخصصین جهت بر طرف کردن کم آبی بدن مصرف آن هم را توصیه می کنند.

در تحقیقی در دانشگاه (san diego)  نتایج نشان داد در طی ۶۰ دقیقه تمرین در هوای گرم مصرف کراتین سبب کند کردن سرعت افزایش دمای مرکزی بدن شده می باشد. که متعاقبا" باعث تأخیر در خستگی می می شود.(۱۶) در چندین بررسی دیگر نیز بهره بری و استفاده از کراتین در محیط های گرم و همچنین مرطوب باعث افزایش کارایی ورزشکاران گردیده می باشد.

باور چهارم: مصرف کراتین سبب تخریب بافت های عضلانی (رابدومیولیزیز) می می شود

واقعیت: آن نظریه که مکمل کراتین سبب رابدومیولیزیز می می شود هیچ مبنای علمی ندارد. زیرا سطح کراتین کیناز که بر اثر تخریب عضلانی ساخته یا ایجاد می می شود خیلی زیاد بالاتر از سطح سرمی آن هم در اثر مصرف مکمل می باشد. کراتین با احتباس آب و همچنین پایین نگه داشتن نسبی دمای بدن باعث کاهش ضربان قلب در حین ورزش می می شود. ( رابدومیولیزیز آسیب و همچنین تخریب عضلات اسکلتی می باشد. سلول های عضلانی اسکلتی تخریب و همچنین محتویات آن هم ها به خون وارد می‌می شود.)

باور پنجم: مصرف کراتین سبب چاق شدن می می شود

با شروع دوره بار گیری کراتین در چند روز اول شاهد افزایش وزنی حدود ۰.۸   تا ۲.۹ قسمت و بخش از وزن کل بدن خواهید بود که غالبا" به دلیل احتباس آب روی می دهد.ولی باید توجه داشت با پایین آوردن دوز مصرفی و همچنین افزایش فعالیت به خصوص فعالیت های مقاومتی – استقامتی شاهد افزایش توده عضلانی و همچنین کاهش توده چربی خواهید بود چرا که توانایی تو در انجام تمرینات با شدت و همچنین حجم اکثرا و بیشتر افزایش یافته می باشد.

تهیه و همچنین تدوین: اختصاصی elmevarzesh.com

فایل منابع

۵ باور غلط در مورد کراتین در تاریخ ۲۳ February 2015 | 11:00 am نشر یافته شده شده می باشد

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “۵ باور غلط در مورد کراتین”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
خرید بک لینک