ارزیابی آلبوم من خود آن سیزدهم از محسن چاوشی
«من آن سیزدهم» حاصل تلاش های شبانه روزی هنرمندی است که اندیشه ی ویِژگزینشه نسبت به سبکهای موسیقی دارد. آلبومی ویِژگزینشه برای مخاطبین خاص! چیزی که این روزها کمتر دیده میشود.
محسن چاوشی هنرمند پیشرویی است. او همـواره چند قدم جلوتر ازبقیه خوانندگان هنرمندان زمان خود ایستاده است. او زمان بسياري را صرف تولید آثارش میکند و برخي تا چند تنظیم برای یک قطعه موسیقی آماده میکند. خروجی نهایی آثار چاوشی همـواره حرف تازهای جهت ارائه دارد این خود حس فرق و تمایز را جهت شنونده تداعی میکند. “من خود آن سیزدهم” را میتوان نگاه مفرق محسن چاوشی به اشعار کلاسیک ایران دانست. در قدیم از اشعار کلاسیک در آثار موزیک سنتی یا راک استفاده شده بود و حداقل جهت سبک موزیک راک تجربه زیاد موفق ی نبود. چاوشی ولی با دیدی مفرق و گزینش شعرهای منسجم سعی در آشتی دادن آهنگ مدرن با اشعار کلاسیک دارد. آثاری که نه فقط برای گزینش اشعار آنها فکر شده، بلکه از نظر موسیقایی، سبک بندی تنظیم نیز زمان بسياري برروی آنها گذاشته شده است. از طرف دیگر چیدمان حتمـا ت به گونهای انجام شده تا یک روایت کلی در ذهن مخاطب شکل بگیرد. از تمام این موارد که بگذریم، عدم تکرار تقلید از افراد دیگر ، و به روز بودن موسیقی از ویژگیهای بارز محسن چاوشی و آثارش است.
آلبوم من خود آن سیزدهم قرار بود با اشعاری از استاد شهریار تولید شود که بعدها درگیر شده و اشعاری از بزرگان ادبیات کلاسیک ایران بر آن افزوده شد و مجموعهای مدرن تولید شد. این اتفاق هرچند بارها در آثار پاپ پاپ/راک ایرانی انجام شده بود اما به موفق یت چندانی نرسیده بود. چاوشی اما با انتخاب درست اشعار و نحوه منحصربفرد خود توانست پیوندی بین آهنگ خود و این اشعار ایجاد نماید و همچون پلی آنها را به نیز متصل نماید . شیوایی کلام و تلفظ دقیق و درست سبب شد تا اشعار این مجموعه مورد توجه چاوشی دوست ها قرار گیرد.
اولین موسیقی سبک Dubstep در آلبوم رسمی آهنگ در ایران در آلبوم “من خود آن سیزدهم” قطعه “غلط کردم” صورت گرفت. ممکن است از آن جهت نیز حائز ارزش باشد که داب استپ در کنار ساز ایرانی همچون سنتور، چقدر زیبا تلفیق شده است. اما سازهای سنتی تنها به این قطعه محدود نمیشود در به احتمال زیاد ت دیگر از انواع آن بهره گرفته شده است. موسیقی داب استپ با کلام محسن چاوشی در نوع خود ویِژگزینشه جلوه میکند و غلط کردم را به یکی از محبوبترین اثار چاوشی تبدیل میکند. در کل موسیقی آلبوم «من خود آن سیزدهم» با آنچه تا کنون از چاوشی شنیدهاید فرق دارد و نگاه جدید ی از آثار چاوشی به شما عرضه میکند. تنظیمهای مدرن به روز که برروی آنها فکر شده است. تنوع سبکی در عین حفظ فضای کلی از دیگر عوامل موفق یت آلبوم است. درخشانترین قطعه این مجموعه، نام با اسم آلبوم، «من خود آن سیزدهم» با فضای مفرق ساختاری نسبت به حتمـا ت قبلی (که بیشتر به سمت آهنگ پاپ/راک گرایش پیدا کرده است) شنونده را به شدت درگیر خواهد کرد. شعر مفهومی عشقی شهریار هم تاثیر این جریان را دوچندان کرده است. حضـور المانهای موسیقی الکترونیک در انتهای آلبوم به اوج میرسد. قطعه بهرام گور اوج خلاقیت محسن چاوشی است. قطعهای که بیش از اینکه بر قدرت کلامی استوار باشد بر موسیقی خود تکیه کرده است تمام حرفش را داخـل موسیقی خود گنجانده است. فضای این موسیقی به قدری تاثیر گذار است که خود تداعی کننده فیلم جالب کوتاه در ذهن آدم است. ولی زمانی که چاوشی شروع به خواندن میکند، شنونده را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد. زمان خواندن او آنقدر کوتاه است که مغز شنونده را تشنهی ادامهی موزیک میکند.
چاوشی همـواره چند پله ازبقیه هنرمندان بالاتر بوده این موضوع را مدیون اندیشه خاصش است. «من آن سیزدهم» را میتوان یکی از خوب ترین آلبومهای موسیقی پاپ در ایران با گرایشهای آلترناتیو تلفیقی دانست. آنچه مسلم است ریسک بزرگی است چاوشی جهت تولید این آلبوم انجام داده جواب مثبت را از مخاطبین خود گرفته است.
برچسب ها دانلود گلچین آهنگ
0 دیدگاه در “ارزیابی آلبوم من خود آن سیزدهم از محسن چاوشی”