تحقیق انواع سبک های معماری

با انتها جنگ جهان ی و نیاز شدید به ترمیم خرابی های جنگ تولید انبوه ساختمان ، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت . لذا مصرف از تکنولوژی روز مصالح مدرن پیش ساختگی عملکرد گرایی و دوری از سبکهای پر زرق و برق تاریخی مورد توجه قرار گرفت . در این دوره معماری مدرن به عنوان فقط سبک مهم آوانگارد در غرب بیان شد دامنه نفوذ آن به صورت سبک جهان ی در اقصا نقاط گیتی گسترش یافت.
%name تحقیق انواع سبک های معماری
انجام پایان نامه کارشناس ارشد

انجام پایان نامه کامپیوتر,انجام پایان نامه کامپیوتر,انجام پایان نامه کامپیوتر

گاهي از محققان شبیه پروفسر ویلبر معتقد هستند که اجرای هر طرح معماری به سه عنصر اجتماعی بستگی دارد. اول جامعه ای که به آن طرح نیازمند است؛ دوم فرد یا اشخاصی که از اجرای طرح پشتیبانی می کنندو نرخ مالی آن را متعهد می شوند؛ سوم معمار یا استاد کارانی که طرح را اجرا می کنند. جذابیت تحقیق و تحقيق معماری ایران در این است که دریابیم چگونه این عوامل سه گانه بر یکدیگر تأثیر می گذارند سرانجام به احداث بنایی منجر می شوند.
فرد د بناها
بررسي در مورد معماری ایران, نشانگر چگونگی گسترش آن در طی پانزده قرن قدیم است. در هر دوره بناهایی با خصوصیات گوناگون در روستاها, شهرها, جاده های کاروحی , مناطق کویری, گذرگاههای کوهستانی و شهرهای ساحلی ایجاد گردیده که کاربر دهای مفرق داشته اند.
ارزش معماری اسلامی زمان ی آشکار می شود, که بدانیم در ساخـته های این دوره به فرد د مادی و معنوی بناها ـ که از مهمترین خصوصیات آن است ـ توجه شده است.
جهت درپیدا کردن ارزش این ویژگیها در گسترش معماری مناسب است طبقه بندی بناهای دوره اسلامی و فرد د آنها را معین کنیم.
کلا بناهای دوره اسلامی را می توان به دو گروه عمده تقسیم کرد:
الف) بناهای مذهبی. حاوی مساجد, آرامگاهها, مدارس, حسینیه ها, تکایا, مصلی ها؛ ب) بناهای غیر مذهبی. حاوی پلها, کاخها, کاروانسراها, حمامها, بازارها, قلعه ها و آب انبارها.
در دو گروه فوق از بناهای دوره اسلامی, مکانی برای عبادت, تجارت سکونت وجود داشته است.

مساجد
مساجد مهمترین بناهای مذهبی هر شهر و روستا می باشند که همـواره نقش مهمی در زندگی مسلمانان داشته اند. اقامه نماز جمعه, مراسم مذهبی, ایراد خطبه ها و تدریس در مساجد انجام می گرفت؛ زیرا مسجد بهتریـن محل برای ابلاغ فرامین حکومت به مردم بود.
کتیبه های باقیمانده بر دیوار برخي از مساجد(مسجد کامل قزوین و مسجدکامل کاشان) حاوی وقف مکانهایی جهت جهت توسعه تعمیرات مساجد از طرف واقف یا حکمران است.
اکثرا مساجد در مرکز شهرها, نزدیک بازارها محدوده دارالحکومه تهیه و تولید می شدند چنانچه شهری به بیش از یک مسجد نیاز داشت, مساجد دیگری از طرف حکومت یا افراد خیر احداث می شد. ارزش مساجد در شهرها به میزانی بود که چنانچه شهری مسجد کامل یا آدینه نداشت, ارزش شهری نداشت. در صدر اسلام مساجد نقشه های آسان ای داشتند, ولی در طول زمان با طرحهای گوناگون و تزیینات مختلف, نقشه ها پیچیده شدند.
درنقشه مساجد, از قرن چهارم هجری دگرگونیهایی به وجود آمد و بر طبـق آن, مساجد مفرق در شهرها احداث شد. مهمترین نقشه هایی که در مساجد به کار گرفته شده, حاوی ایوانی, دو ایوانی, چهار ایوانی, و ترکیب چهار طاقو ایوان بوده که معماران دوره اسلامی آنها را از روش های معماری عهد اشکانی ساسانی اقتباس کرده اند. مثلاً نقشه چهار ایوانی ـ در تولید و ساخت بسياري از بناها ـ الهام گرفته از نقشه کاخ آشور, متعلق به وقت اشکانیان است.
معماران دوره اسلامی مسجد را به نحوه های گوناگون می آراستند. در هر دوره یکی از عناصر تزیطنی در آراستن مساجد متداول بوده است؛ جهت مثال در عهد سلجوقیان آجرکاری, در عهد ایلخانیان گچبری در عهد تیموریان صفویان کاشیکاری رواج داشته است در موارد ی تزیینات آجرکاری, گچبری کاشیکاری با هم به کار گرفته می شد.
مدارس
در صدر اسلام تدریس علوم مذهبی در مساجد انجام می شد. بتدریج با گسترش علوم اسلامی, محیط آموزش ی از مساجد جدا گشت. در قرن پنجم هجری (همزمان با حکومت سلجوقیان) به تشویق خواجه نظام الملک, مدارس متعددی در شهرهای زیاد دیده شده اسلامی مانند بغداد, ری, نیشابور جرجان ساخـته شد. بعدها نقشه چهار ایوانی, که مورد توجه معماران قرار گرفت, جهت فضاهای آموزش ی طرحی متعارف شد. در اطراف ایوانها, حجره هایی به صورت یک یا دو طبقه یرای استفاده و اقامت شبانه روزی دانشجویان طلاب علوم دینی تهیه و تولید شد. غیر از ساعات تدریس, از مدارس به عنوان مسجد مصرف می کردند. مدارس نیز شبیه مساجد با آجرکاری, گچبری و کاشیکاری تزیین می شد(مانند مدارس غیاثیه, چهار باغ مطهری).
آرامگاهها زیارتگاهها
به طور کلی آرامگاه به بنایی گفته می شود که یا چند شخصیت مذهبی یا سیاسی در آن دفن شده باشد. این نوع بناها را به دو گروه مقبره های مذهبی(زیارتی) و مقبره های غیر مذهبی می توان تقسیم کرد.
مقبره های مذهبی در بیشتر شهرها و روستاها به امامزاده معروف شده اند و در مقایسه بابقیه بناهای اسلامی(بجز مساجد) از اعتبار مخصوص ای برخوردارند. امامزاده ها بیش از دیگر بناها ی دوره اسلامی مورد احترام و علاقه مسلمانان بویژه شیعیان هستند . بناهای فوق در طول زمان گسترش یافته از آرامگاه معمولی به مجموعه های زیاد با شکوهی تبدیل شده اند(مانند مجموعه بناهای مشهد, قم, بسطام و شیخ صفی). مقبره ها اکثرا با نقشه های مدور, مربع و هشت ضلعی با شیوه های گوناگون معماری احداث شده اند(مانند مرقد اسماعیل سامانی در بخارا, گنبد قابوس در دشت گرگان, برج رادکان در خراسان, برج علاء الدین در ورامین بنای سلطانیه در زنجان). شبیه بقیه بناهای اسلامی مقبره ها هم با آجرکاری, گچبری, کاشیکاری آیینه کاری تزیین شده اند.
تنها در ایران دوره اسلامی است که ایجاد مقبره ها و زیارتگاهها از چنین سابقه زیاد و خصوصیات معماری منحصر به فرد و تزیینات باشکوه برخوردار است. اینگونه بناها به نامـه ای برج, گنبد, بقیه و مزار مشهور شده اند(مانند برج رادکان, گنبد قابوس, بقعه شیخ صفی).
حسینیه ها, تکایا مصلی ها
در بسياري از شهرهای اسلامی در مواقع خاصی مانند محرم, صفر و رمضان مراسم دعا, روضه سوگواری برگزار می شده است. این مراسم بیشتر در مکانهایی زیاد دیده شده به تکیه حسینیه برقرار بوده است.
به طور کلی تکایا و حسینیه ها مکانهای محصوری بودند که در مسیر گذرگاههای مهم شهرها قرار داشتند. از این مکانها ببرای در ایام سوگواری ـبه ویژه ً محرم ـ برای مراسم تعذیه خوانی, پرده خوانی سینه زنی مصرف می شد. در این ایام محل را سیاهپوش کرده , آن را با طوق نخل علامت و کتل آذین می کردند. مصلی در خارج از شهرها قرار داشت و برای اقامه نماز عید فطر و قربان از آن استفاده می شد. اینگونه بناها طرح و نقشه خاصی نبودند با توجه به مکانهای شهری و عمومی در گذرگاهها, میدانها و راسته بازارها تولید و ساخته می شدند. همچنین این مکانها فاقد تزیینات معماری بودند(مانند امیر چخماق یزد, پهنه و ناسار سمنان و گذر حاجی محله کاشان).
پلها
پلها آب بندها از بناهای غیر مذهبی هستند که در ادوار قدیم در مسیر جاده های کاروحی , راهها و روی رودها ایجاد شده اند. مهمترین پلها در مسیر جاده های کاروانی و جاهایی که طغیان آب رودخانه ها غیر قابل کنترل بوده, بنا شده اند. از زمان بسیار زیاد کهن, زمان ی که بشر توانست آب را مهار نماید مسیر آن را معین سازد و از تنه درختان جهت عبور مرور از عرض رودخانه استفاده نماید , کار پل سازی شروع شده است.
معماران ایرانی در احداث پلها همچنین تسهیل امر عبور و مرور, ایجاد اب بندها را در نظر داشته اند. مشاهده قدیمیترین پلها یعنی پل بردیده از دوره هخامنشیان در جلگه مرودشت, بیستون در کرمانشاه از دوره ساسانیان, بند امیر در فارس از دوره آل بویه پل خواجوی اصفهان, مؤید این نکته است که معماران در امر پل سازی همچنین گذر از رودخانه به ذخیره کردن آب توجه داشته اند.
ایران در دوره باستان دوره اسلامی سهم قابل توجه ی در گسترش پل سازی ـ از قرن هشتم ق.م. تهم اکنون ـ به عهده داشته است. بقایای پلها و سدها نشانگر نوع معماری آن زمان است. ذوق سلیقه معماران ایرانی در تزیین پلها قابل توجه است؛ بعضی از پلها تزیینات آجرکاری کاشیکاری است(مانند پل خواجوی اصفهان).
کاخها
احداث کاخها در ایران به قدیم های زیاد دور باز می گردد. مفهوم امروزی کاخ با مفهوم این کلمه در قدیم مفرق است. در قدیم بناهایی منفرد با نوعی معماری برتر از دیگربناها احداث می گردید که فرد دهای متعددی داشت؛ مثلاً, ممکن بود زمانی به عنوان معبد و نیایشگاه گاه به جای قلعه دفاعی سرانجام برای سکونت حکمرانان مصرف شود(چغازنبیل). بتدریج ماهیت این بناها تغییر یافت کاخها یاقصرها در ایران مقر حکومت سلسله های مختلف شد؛ برای مثال در زمان هخامنشی تخت جمشید, در زمان اشکانی کاخ آشور, در زمان ساسانی تیسفون و کسری و سروستان را می توان نام برد. در دوره اسلامی اینگونه بناها بتدریج جهت سکونت امور حکومتی استفاده گردید.
از صدر اسلام کاخ یا بنای با شکوهی که در مقیاس برتر تهیه و تولید شده باشد, به جای نمانده است. روش معماری کاخ العمره کاخ المشتی ـ که در زمان امویان احداث گردید بقایای آن هنوز پابرجاست ـ از شیوه هنری عهد ساسانی اقتباس شده است.
از صفوی احداث کاخها وارد وهله تازه ای شد در پایه تختهای سه گانه آنها (تبریز, قزوین و اصفهان) نمونه های جالب توجه ی تولید و ساخته است.
کاخهای چهل ستون, هشت بهشت و عالی قاپوی اصفهان, صفی آباد بهشهر, فین کاشان و فرخ آباد ساری از مهمترین نمونه های شیوه معماری عهد صفویان می باشند .
ایجاد کاخها به همین شیوه تا عهد نادرشاه (مانند کاخ خورشید کلات) و عهد قاجار (مانند کاخ صاحبقرانیه و شمس العماره) ادامه یافت.
کاخها در ایران نقشه های گوناگونی داشته است: برخي کوشک مانند بوده اند( مانند هشت بهشت صفی آباد), بعضی نقشه مربع مستطیل داشته اند و گاهي چند ضلعی بوده اند.
مهمترین مسأله در ساختن کاخها, بویژه از عهد صفوی به بعد, تزیین با کاشیکاری, گچبری, آیینه کاری و سنگ کاری است.
کاروانسراها
تهیه و تولید کاروانسرا با توجه به اوضاع اجتماعی, اقتصادی مذهبی, از روزگاران گذشته در ایران مورد تذکر ویِژگزینشه بوده است. به طور کلی کاروانسراها به دو گروه برون شهری و درون شهری تقسیم می شوند.
گسترش راههای تجارتی زیارتی باعث شده که در بین جاده های کاروحی در همه کشور کاروانسراهایی جهت توقف و استآسان کاروحی ان بنا شود. موقعیت جغرافیایی, سیاسی و اقتصادی در ایران از علل ازدیاد گسترش این بناها بوده است. در ایران به فاصله هر چهار فرسنگ(۲۶ کیلومتر) کاروانسرایی جهت استآسان بنا شده است. زیارت شهرهای مذهبی مانند قم, مشهد کربلا باعث شده بود تا کاروانسراهای متعددی در مسیر جاده هایی که به این شهرها منتهی می شود, احداث گردد(در مسیر خراسان بزرگ, غرب به شرق, کرمانشاه مشهد). این راه ارتباطی با اهمیت از غرب به شهرهای مذهبی نجف و کربلا و از شرق به حرم حضرت رضا(ع) در مشهد متصل می شده است. همين طور در صفوی جهت رفاه حال زائران, کاروانسراهایی در این مسیر بنا شده که در حال حاضر بقایای پنجاه کاروانسرا باقی است.
معماری کاروانسراهای ایران بسیار زیاد متنوع است. معماران با توجه به موقعیت اقلیمی سرزمین ایران, کاروانسراهایی با خصوصیات گوناگون احداث کرده اند. در تولید و ساخت کاروانسراهای برون شهری از نقشه های چهار ایوانی, دو ایوانی, هشت ضلعی, مدور, کوهستانی نوع کرانه خلیج فارس استفاده شده است. در احداث کاروانسراها مانند مساجد و مدارس بیشتر از طرح چهار ایوانی استفاده شده اتاقهایی در اطراف حیاط, جهت مصرف مسافران ساخـته شده است. بعضی از کاروانسراها با شیوه های آجر کاری, گچبری, و کاشیکاری مزین شده اند(مانند رباط شرف خراسان, کاروانسرای سپنج شاهرود و مهیار اصفهان).
حمامها
حمامها از دیگر بناهای غیر مذهبی ایران است که در شهرها روستاهای مختلف احداث شده است. در ادیان مختلف آیین شستشو, غسل تطهیر از ارزش مخصوص ای برخوردار است. طبق مدارک موجود توجه به پاکیزگی طهارت در ایران زمین به زمان گذشته حتی پیش از زرتشت می رسد. پس نیاز بشر به مکانی برای شستشو تطهیر, سبب احداث حمامها شده است. طبق مدارک باستانشناسی از عبارت قدیمیترین حمامها, حمامی در تخت جمشید از دوره هخامنشی حمامی در کاخ آشور متعلق به دوره اشکانیان است.
بعد از ظهور اسلام, پاکیزگی ـ بمخصوص غسلهای متعدد و وضو برای نمازهای پنجگانه ـ در زندگی روزمره مسلمانان از ارزش جهت ای برخوردار شد تا جایی که سخن گوهربار رسول اکرم(ص)«النظافه من الایمان» شعار هر مسلمان گردید.
در شهرهای اسلامی حمامها در گذرگاههای مهم شهر, راسته بازارها و کاخهای حکومتی طوری ساخـته می شد که برای تأمین آب بهداشتی خروج فاضلاب مشکلی پیش نیاید. احتمال دارد بتوان گفت حمامها بعد از مسجد مدرسه یکی از مهمترین بناهای شهری محسوب می شدند.
فضای اصلی هر حمام, حاوی بینه, بین در گرمخانه بود. به این ترتیب که هر از فضاهای فوق به وسیله راهرو و هشتی از محیط دیگر جدا می شد تا دما و رطوبت هر فضا نسبت به محیط مجاور تنظیم شود. کف حمامها از سنگ مرمر و دیگر سنگها پوشیده شده بود, ازاره حمام با سنگ و کاشی تزیین می شد. از عبارت تزیینات داخلی حمامها آهکبری به صورت ساده و رنگی بوده است (مانند حمام گنجعلیخان کرمان, کردشت میانه و خسرو آقا اصفهان).
قلعه ها
شروع خانه سازی بشر همـواره با اندیشه دفاع در مساوی دشمنان همراه بوده است قلعه ها مظاهر بارز اندیشه دفاعی آدم هستند .
به طور کلی قلعه ها به دو گروه عمده تقسیم می شود: قلعه های کوهستانی و قلعه های دشت. همان گونه که در معرفی کاخها گفته شد, از یک بنا شاید مصرف های گوناگونی شود. از قلعه نیز در موقع آرامش و صلح به عنوان کاخ مصرف می شد. با این توضیح تخت جمشید را, با توجه به طراحی آن, می توان قلعه دانست. همچنین از تخت سلیمان در تکاب آذربایجان غربی ـ که مکانی مقدس بوده ـ گاهي وقتها به عنوان نیایشگاه زمانی به عنوان کاخ مصرف می شده است.
بزرگترین مستحکمترین قلعه هایی که در ایران بنا شده, متعلق به فرقه اسماعیلیه است. این قلعه ها در بلندیهای رشته کوههای البرز بنا شده اند(مانند الموت, لمبسر, گردکوه, سارو امامه).
معماری اینگونه قلعه ها جنبه نظامی دفاعی داشته طرح نقشه آنها خصوصیات گوناگونی دارد. قلعه ها در صعب العبور کردن ترین بلندیهای کوهستانی بنا می شدند چون طرح نقشه ای از پیش آماده نداشتند, طراح یا معمار حصارها, برجها, اتاقها و ورودیها را با تذکر به موقعیت طبیعی صخره ها, احداث می کرد. به این علت قلعه های کوهستانی طرح هندسی معین نبودند. مصالح ساختمانی قلعه ها بیشتر قلوه سنگ و آجر, ملاط آن ساروج و آهک بود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تحقیق انواع سبک های معماری”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
خرید بک لینک