ماده معدنی روی و همچنین ارتباط آن هم با ورزش

ماده معدنی روی و همچنین ارتباط آن هم با ورزش

روی، یکی از ریزمغذی های اساسی بدن انسان می باشد که در ساختمان بسیاری از آنزیم‌های مؤثر در متابولیسم وجود دارد و همچنین جهت رشد، تکامل، اعمال سیستم اعصاب مرکزی و همچنین سیستم ایمنی مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می باشد. به روش کلی مقدار و اندازه و میزان روی بدن در حدود ۳۰ تا ۴۵ میلی مول(۲ تا ۳ گرم) می باشد. عضلات و همچنین اغلب ارگان های داخلی بدن، حاوی ۴۵۰ تا ۸۰۰ میکرو مول رویی در هر کیلو گرم از وزن آنان می باشد و همچنین در استخوان ها مقدار بیشتری رویی وجود دارد. در تارهای مو هم مقدار کمی روی وجود دارد .

468 60banner ماده معدنی روی و همچنین ارتباط آن هم با ورزش

mineral zinc ماده معدنی روی و همچنین ارتباط آن هم با ورزش

نشانه ها و علائم کمبود روی

کمبود آن هم در بدن باعث کاهش سرعت رشد، کوتاهی قد و همچنین تأخیر بلوغ می‌گردد؛ همچنین شیوع عفونت هایی مانند اسهال و همچنین پنومونی را افزایش می‌دهد.نشانه ها و علائم دیگر کمبود رویی، کاهش اشت ها، آلوپسی و همچنین کاهش چشایی و همچنین بویایی، تأخیر در التیام زخم، اسهال مزمن و همچنین در کمبود طولانی علائمی مانند تأخیر رشد و همچنین هیپوگنادیسم در مردان نقل از شده می باشد.

telegram elmevarzesh1 ماده معدنی روی و همچنین ارتباط آن هم با ورزش

نوزاد متولد شده در موش های دچار کمبود رویی دچار ضایعات مادرزادی از قبیل انگشت چماقی، هیدروسفالی، لب شکری، معظلات و مسائل و مشکلات قلبی یا اختلالات در سیستم عصبی مرکزی و همچنین کاهش یادگیری بوده می باشد. کمبود روی اولین بار در سال شمسی ۱۹۶۲ در ایران و همچنین مصر، در پسرانی که رشد نمی کردند و همچنین بلوغ جنسی و زناشویی و جنسی نداشتند، نقل از شد.

علل کمبود روی

اغلب مصرف رژیم حاوی اسید فیتیک بالا(مثل خمیر آرد گندم تخمیر نشده)
مقدار کم پروتئین حیوانی در رژیم
آلودگی به کرم قلابدار(در مصر)
خاک خوری(در ایران قدیم)
مصرف پنسیل آمین جهت درمان بیماری ویلون(در آمریکا)

جذب

جذب روی در سلول های دیواره روده که به مقدار و اندازه و میزان روی پلاسما عکس العمل نشان می دهد. در بزرگسالان حدود نصف یا ۳/۱ مقدار موجود در رژیم (۱۵-۱۰ %) جذب می می شود. جذب روی در موارد کاهش مقدار و اندازه و میزان آن هم در خون افزایش می یابددر دوران بارداری و همچنین شیر دهی جذب به ۲ برابر می رسد. در مواردی که مقدار ذخیره، زیاد می می شود، و همچنین یا مواردی که رژیم حاوی پوسته خارجی غلات و همچنین بالنتیجه اسید فتیک یا فیبر می باشد جذب روی کاهش می یابد. آن بدلیل اتصال روی با مواد یاد شده و همچنین تشکیل ترکیب نا محلول می باشد. مقدار زیاد کلسیم یا مس در رژیم سبب کاهش جذب رویی می می شود

نقش بیولوژیکی

۱-روی در بدن بصورت یکی از اجزای ثابت حداقل ۴۰ آنزیمی می باشد که در عمل گوارش و همچنین متابولیسم شرکت دارند.
۲-قسمتی از بسیاری از مولکول های پهناور و بزرگ مانند DNA می باشد در پس نتیجه آن می شود که جهت بسیاری از اعمال حیاتی بدن ضروری می باشد.
۳-به عنوان قسمتی از کربنیک انیدراز در گلبول های قرمز سبب برقراری توازن اسیدی-بازی می می شود(سبب تسهیل برداشت co2 از بافت ها و همچنین تسهیل دفع آن هم از ریه ها) .
۴-در سلول های معده مسئول تولید اسید کلرئیدریک می باشد که جهت گوارش ضروری می باشد.
۵-به عنوان قسمتی از کربوکسی پپتیداز، آنزیم تجزیه کننده پروتئین در شیره لوزالمعده در گوارش پروتئین نقش دارد.
۶-به عنوان قسمتی از آلکالین فسفاتاز در متابولیسم استخوان، قلب، کلیه، و همچنین جفت و همچنین به عنوان قسمتی از الکل دهیدروژناز در کبد در اکسیداسیون و همچنین خنثی نمودن اثر مسمومیت اتانول دخالت دارد.
۷-نقش اساسی روی در سنتز پروتئین و همچنین مضاعف سازی DNA بخوبی در حیوانات روشن شده می باشد.
۸-در سنتز کولاژن، پروتئینی که به متصل شدن سلول ها به هم کمک می کند، نقش اساسی دارد.
۹-زیرا و به درستی که در بسیاری از فعل و همچنین انفعالات آنزیمی دخالت دارد، بنابراین بسیاری از بافت های بدن، بخصوص در هنگام رشد بافت ها، می تواند در کمبود روی تحت تأثیر قرار بگیرند.

تاثیر روی بر قوه درک

مکانیسم تاثیر روی بر توسعه فهم و همچنین ادراک و همچنین بروز رفتارها کاملا مشخص نیست. با وجود آن روی جهت بلوغ مغز خیلی زیاد ضروری می باشد .تاثیر بسیاری از واکنش هایی که روی ، واسطه ای جهت انجام آن هم ها می باشد بر عملکردهای مغزی شناسایی شده می باشد و همچنین مطمئنا نورون های هیپوتالاموس غنی از روی خواهند بود. در حدود ۸-۱۰ قسمت و بخش روی درون نورون ها به وسیله وزیکول ها انتقال داده می شوند و همچنین می تواند با نورون های دیگر مبادله می شود. ثابت شده می باشد در کمبود روی ، محرک های الکتریکی از هیپوتالاموس با سرعت کمتر از حد نرمال انتقال داده می شوند. روی نقش مهمی را در توسعه سیستم عصبی مرکزی دوران جنینی و همچنین بعد از تولد بازی می کند.

کمبود روی در بزرگسالان

اطلاعات اندکی در مورد نقش روی در عملکرد یادگیری میانسالان در دسترس می باشد. کمبود متوسط روی عملکرد اعصاب مثل حافظه کوتاه مدت بصری را مختل می کند بر اساس اطلاعات به دست آمده از حیوانات آزمایشگاهی، کمبود متوسط روی مادر، هم می تواند بر عملکرد هوشی مادر هم بر تکامل هوش نوزادش تاثیر بگذارد.

مطالعات نشان می دهد عملکرد هوشی اشخاص ۶۵-۹۰ ساله در اسپانیا تحت تاثیر گرفتن روی بوده می باشد. اوایل دهه ۱۹۸۰برنت چنین فرضیه داد که کمبود روی می تواند مرتبط با آلزایمر باشد و همچنین مقدار پایین روی در خون و همچنین بافت مغزی در بیماران آلزایمری منتهی شد به آن نظر که روی ممکن می باشد در حافظه نقش داشته باشد. براساس مطالعه ای که روی ۶بیمار آلزایمری انجام شد متوجه شدند مکمل یاری با ۱۵ میلی گرم روی در روز به مدت یک سال شمسی کم هوشی را در ۴ بیمار بهبود بخشید.

مقدار و اندازه و میزان روی توصیه شده در روز ۱۹۸۰ NRC))

zinc ماده معدنی روی و همچنین ارتباط آن هم با ورزش

مقدار متوسط روی از منابع متنوع و گوناگون و مختلف غذایی

zinc1 ماده معدنی روی و همچنین ارتباط آن هم با ورزش

روی چه ارتباطی با ورزش دارد؟

عضلات و همچنین اغلب ارگان های داخلی بدن، حاوی ۴۵۰ تا ۸۰۰ میکرو مول روی در هر کیلو گرم از وزن آنان می باشد و همچنین در استخوان ها مقدار بیشتری روی وجود دارد. در بعضی بیماری ها که با تحلیل و همچنین از بین رفتن عضلات بدن همراه می باشد روی موجود در عضلات آزاد شده و همچنین مقدار و اندازه و میزان دفع آن هم در ادرار افزایش می یابد.با توجه به نقش روی در آنزیم کربنیک انیدراز و همچنین برقراری تعادل اسیدی-بازی تحقیقات نشان می دهد افرادی که دچار کمبود روی خواهند بود زودتر از دیگران خسته می شوند.

ماده معدنی روی و همچنین ارتباط آن هم با ورزش در تاریخ ۱۰ July 2012 | 11:32 pm نشر یافته شده شده می باشد

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “ماده معدنی روی و همچنین ارتباط آن هم با ورزش”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
خرید بک لینک