منابع غذایی پروتئین ها

منابع غذایی پروتئین ها

منابع غذایی پروتئین ها

Betball90 468 منابع غذایی پروتئین ها
  • گوشت قرمز
  • فرآورده های امعاء و همچنین احشاء، ماکیان و همچنین گوشت شکار
  • ماهی ها
  • تخم مرغ
  • فرآورده های لبنی

proteins elmevarzesh منابع غذایی پروتئین ها

توضیحاتی در مورد منابع غذایی پروتئین ها

گوشت قرمز:

telegram elmevarzesh1 منابع غذایی پروتئین ها

مزّیت تغذیه ای گوشت به غنای پروتئینی آن هم بستگی دارد (۱۵ تا ۲۰% گوشت، پروتئین می باشد). گوشت غنی از فسفر، آهن و همچنین ویتامین های تیم B مخصوصاً ( B1 ) می است و خواهد بود.مقدار و اندازه و میزان چربی های آن هم بر حسب نوع حیوان و همچنین قسمت بدن به روش قابل توجهی متغیراست. به روش متوسط ۱۷۰ کیلوکالری جهت هر ۱۰۰ گرم، انرژی تولید می کند.ویژگی های خاص بعضی از گوشت های قرمز.گوشت گوسفند اغلب چرب می باشد، حتی هنگام و زمانی که کم چربی ترین قسمت و بخش های آن هم ها مصرف گردد.

گوشت گوساله غنی از نوکلئوپروتئین ها می باشد و همچنین مصرف خیلی زیاد آن هم می تواند عمل عضلات را مختل کند.اسب شامل گوشت کم چربی می باشد (۲% چربی). علی رغم آنچه مدت های مدید فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن می شد، نباید به صورت خام مصرف می شود.گوشت ها ترجیحاً بهتر می باشد به صورت کباب یا بریان شده مصرف گردند و همچنین از گوشت های سرخ شده، روغن پرشده، آبگوشت و همچنین سس های چرب که شامل هضم مشکل خواهند بود، خودداری می شود.گوشت های چرخ شده نباید مصرف گردند، مگر با رعایت احتیاط کافی و همچنین به صورت گوشت چرخ شده و همچنین یخ زده.گوشت ها را نباید به صورت خام مصرف کرد.

فرآورده های امعاء و همچنین احشاء، ماکیان و همچنین گوشت شکار

الف) امعاء و همچنین احشاء: زبان و همچنین دل شامل ارزش تغذیه ای نزدیک به گوشت خواهند بود.
جگر: از جذاب و جالب ترین احشاء می باشد. به همین جهت می باشد که مصرف یک بار در هفته آن هم را جهت ورزشکاران توصیه می کنیم (ولی باید توجه داشت نباید بیش از یک بار در هفته مصرف گردد زیرا و به درستی که شامل نوکلئو پروتئین ها و همچنین کلسترول می باشد). جگر یک منبع قابل توجه پروتئین( ۲۰ تا ۲۲ قسمت و بخش)، آهن، عناصر کمیاب، فسفر، ویتامین های تیم B (B1, B2, B6, pp, B12) و همچنین ویتامین A می باشد. جگر بره شامل ارزش تغذیه ای معادل جگر گاو (غنی ترین جگر) می باشد.

امعاء و همچنین احشاء دیگر: پاچه، کله، سیرابی، و همچنین مغز از نظر بافت عضلانی فقیر، ولی باید توجه داشت غنی از نظر نوکلئو پروتئین ها خواهند بود و همچنین قابل مقایسه با ارزش تغذیه ای جگرنمی باشند. پس آن هم ها را بایستی و حتما خیلی کم مصرف کرد. زیرا و به درستی که شامل چربی زیاد خواهند بود، خصوصا" در زمان پیش از مسابقات نباید مصرف شوند.

ب) ژامبون ها و همچنین سوسیس های خشکی که خیلی چرب نیستند، می توانند جایگاهی در تغذیه ورزشکاران داشته باشند، ولی سطح پروتئین آن هم ها پایین می باشد.
ج( ماکیان: گوشت ماکیان شامل ارزش تغذیه ای نزدیک به گوشت قرمز می باشد، البته مقدار و اندازه و میزان چربی در تیمی از آن هم ها مثل جوجه کبوتر و همچنین بوقلمون کم (۶ تا ۱۲ قسمت و بخش) و همچنین در مرغ، غاز و همچنین اردک بالا (۱۸ تا ۳۲ قسمت و بخش) می باشد. مقدار و اندازه و میزان اسیدهای چرب غیر اشباع آنها یکی از موارد و نکات مثبت می باشد.
د) گوشت شکار کم چربی می باشد: مانده آنها نباید مصرف گردد، به صورت بریان یک منبع عالی پروتئین می باشد.

 ماهی ها

ارزش تغذیه ای ماهی مشابه گوشت می باشد. ماهی غنی از پروتئین (۱۵ تا ۲۰ قسمت و بخش(، فسفر، گوگرد، آهن (آهن کمتری نسبت به گوشت دارد)، مس و همچنین ید می باشد، همچنین غنی از ویتامین های تیم B می باشد. ماهی های چرب حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین های A و همچنینD خواهند بود.ارزش انرژی زایی ماهی ها برحسب مقدار و اندازه و میزان چربی آن هم ها از ۸۰ تا ۲۰۰ کیلوکالری جهت هر ۱۰۰ گرم متغیر می باشد، ولی باید توجه داشت در هر حال آن چربی ها با ارزش خواهند بود، زیرا و به درستی که شامل اسیدهای چرب با یک پیوند دوگانه و همچنین یا چند پیوند دوگانه خواهند بود و همچنین در بین اسیدهای چرب شامل چند پیوند دوگانه، اسیدهای چرب امگا– 3 وجود دارد. در پخت ماهی نیز بایستی و حتما آن هم موارد و نکات احتیاطی که در مورد گوشت توصیه شده رعایت کنید: ماهی را کباب کنید یا در فر یا با بخار آب طبخ نمایید.
تخم مرغ

تخم مرغ حاوی ۱۴ قسمت و بخش پروتئین می باشد، که از نظر کیفیت بهترین بوده و همچنین بیشترین تعادل اسیدهای آمینه در بین تمام مواد غذایی را داراست. چربی های آن هم (۱۲ قسمت و بخش) در زرده تجمع یافته اند و همچنین سفیده عملاً فاقد چربی می باشد. آنچه مرتبط به املاح می گردد: سدیم عمدتاً در سفیده وجود دارد، آهن، پتاسیم و همچنین کلسیم به مقدار خیلی کم در سفیده وجود داشته و همچنین می قدرت گفت که تنها و فقط در زرده وجود دارند.زرده همچنین از نظر ویتامین ها غنی تر می باشد: دو سوم ویتامین های B1 ، B2 و همچنین کل ویتامین های A و همچنین D در زرده وجود دارد.

تخم مرغ جدید و تو و تازه یا «خیلی جدید و تو و تازه» که شامل تاریخ بسته بندی می باشد شامل بیشترین ضمانت می است و خواهد بود.به استثناء موارد عدم تحمل، تخم مرغ جدید و تو و تازه و همچنین خوب تهیه شده، پخته شده بصورت نرم یا سفت، شامل هضم آسان می باشد و همچنین آن مسأله تخم مرغ را غذای مناسبی جهت زمان تمرین و همچنین پیش از مسابقات می کند.

فرآورده های لبنی

بنیات منابع پروتئین، با ارزش حیاتی بالا خواهند بود و همچنین بخصوص از نظر کلسیم تا حد قابل توجهی غنی می باشند. کلسیم موجود در لبنیات بهترین شرایط جذب را دارد و همچنین با فسفر متعادل بوده و همچنین با مقدار کمی ویتامین D همراه می باشد.

  • شیر
  • پنیرها

الف – شیر

شیر یک ماده غذایی تقریباً کامل می باشد که تن ها از نظر ویتامین C و همچنین آهن فقیر می باشد. مقدار پروتئین های آن هم ۵/۳ قسمت و بخش، کربوهیدارت ۵ قسمت و بخش و همچنین مقدار استاندارد چری ۵/۳ قسمت و بخش در نظر گرفته شده می است و خواهد بود.شیر غنی از کلسیم و همچنین فسفر و همچنین حاوی پتاسیم، سدیم، کلر، ویتامین های تیم B، ویتامین A و همچنین در تابستان کمی ویتامین D می باشد. شامل آب خیلی زیاد می باشد و همچنین ارزش انرژی زایی متوسط می باشد: ۷۰ کیلوکالری جهت ۱۰۰ گرم شیر.بزرگترین پیشامد جدید در مصرف شیر بهداشت آن هم می باشد.

انواع شیرها

شیرهای تغییر داده شده:

شیرهای تغلیظ شده و همچنین شیر خشک

۱) شیر تغلیظ شده بدون شکر : طریقه مصرف: یک حجم شیر را با یک حجم آب مخلوط نمایید. شیر بدست آمده، ارزش شیر معمولی را داشته و همچنین آن هم کاربرد را دارد.
۲) شیر تغلیظ شده شیرین : یک ماده غذایی با انرژی زیاد می باشد. طریقه مصرف: یک حجم شیر را با دو حجم آب مخلوط کنید. از آن هم می قدرت جهت تهیه مواد غذایی شیرین نیز بهره بری و استفاده کرد.

۳) شیر خشک: کمتر از ۶ قسمت و بخش آب دارد. انواع مختلفی از شیرهای خشک وجود دارد که عبارتند از:

شیرخشک کامل، شیر خشک بدون چربی، شیر خشک شامل شکر یا بدون شکر. جهت مصرف آن هم ها۱۰۰ گرم شیر خشک را در ۹/۰ لیتر آب حل می کنیم.

شیری که بدین ترتیب تهیه می گردد شامل ارزش تغذیه ای شیر ابتدایی و اولیه می باشد و همچنین مصرف کردن آن نوع شیرها جهت غنی کردن پروتئین مصرفی ورزشکار کارایی بسیاری داردبرخلاف اعتقادی که هنوز به روش گسترده وجود دارد، ماست بدون کلسیم نمی باشد، بلکه ماست یک منبع کلسیم می باشد که آن هم ارزش شیر را دارد و همچنین می قدرت گفت ماست نوعی شیر اختصاصی می باشد..

دسرهای شامل شیر و همچنین بستنی

آن دسته شامل خامه، دسرها، شیرینی های تهیه شده با آرد، شیرینی خامه ای ، کافه گلاسه و همچنین همچنین بستنی ها، بستنی تخم مرغی و همچنین بستنی میوه ای می باشددسرها بر حسب ترکیباتشان، کم و همچنین بیش منبع پروتئین و همچنین کلسیم خواهند بود، ولی باید توجه داشت تمام آنها شامل مقدار مهمی قند ساده نیز می باشندقابلیت هضم بستنی ها، بستگی به ترکیب و همچنین درجه حرارت آن هم ها دارد. مقدار زیاد خامه اغلب شامل هضم مشکل می باشد. در صورتی که سرد مصرف می شود، هضم مشکل تری دارد. از خوردن آن مواد غذایی در دوران مسابقات و همچنین مخصوصاً روزهای مسابقات بایستی و حتما خودداری کرد..

ب‌ پنیرها

پنیرها عملاً فاقد کربوهیدرات خواهند بود. قسمت اعظم ویتامین های تیم B پنیر، به استثناء ویتامین های B2 و همچنین B12 وارد لاکتوسرم شده، از بین می رود. مقدار و اندازه و میزان ویتامین A پنیر زیاد می باشد (غیر از پنیرهایی که از نظر چربی فقیر خواهند بود.ارزش انرژی زایی پنیرها (از ۱۰۰ تا ۴۰۰ کیلوکالری بر حسب آنکه پنیر جدید و تو و تازه باشد یا شامل بافت سفت ) متغییر می باشد.(

جایگزینی مواد غذایی پروتئینی

مواد زیر شامل گرم پروتئین مساوی خواهند بود:

– ۱۰۰گرم گوشت قرمز یا سفید یا امعاء و همچنین احشاء

– ۱۰۰گرم ماهی (وزن خالص)

 2عدد تخم مرغ

 نیم لیتر شیر یا معادل آن هم از لبنیات.

هیچ وقت نباید یک ماده غذایی لبنی را بدون جایگزین کردن با ماده لبنی غیره ای که بهتر قابل تحمل می باشد، حذف کرد.

جایگزین های (معادلین) موادغذایی لبنی:

یک چهارم لیتر شیر معمولی را می قدرت با مواد زیر جایگزینی کرد:

  •  120گرم شیر تغلیظ شده بدون شکر.
  •  80 گرم شیر تغلیظ شده شامل شکر.
  •  30 گرم شیر خشک.
  •  دو فنجان کوچک ماست.
  •  4 بسته کوچک پنیر جدید و تو و تازه.
  •   50 گرم پنیر با بافت سفت یا نیمه سفت.
  •  دو سهم کوچک خامه .

منبع: اختصاصیelmevarzesh.com

منابع غذایی پروتئین ها در تاریخ ۱۵ January 2013 | 4:28 pm نشر یافته شده شده می باشد

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “منابع غذایی پروتئین ها”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
خرید بک لینک