انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم

انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم

یکی از نیازهای اساسی بدن ویتامین ها می باشد که مباحث و مطالب مندرج در آن مقاله اطلاعات کامل ویتامین ها را خدمت تو دوستان ارائه می دهد. چرا که تیمی از کارشناسان تغذیه و همچنین طب مکمل در مقاله ای جدید و همچنین جامع، اطلاعات مفیدی را در مورد انواع ویتامین ها و همچنین نقش آن هم ها در بدن ارائه کرده اند که به تو امکان می دهد در مورد مستلزم و نیاز های بدن خود اکثرا و بیشتر بدانید. بدن انسان شبیه به یک موتور قدرتمند می باشد و همچنین درست مثل یک ماشین بایستی و حتما دائما سوخت مناسب به آن هم برسد. بدن ما بایستی و حتما بطور مرتب با گرفتن ویتامین های مناسب و همچنین سازگار احیا می شود تا بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد و همچنین درست کار کند. ویتامین ها که بعنوان کاتالیزورها و همچنین کوآنزیم ها در بدن عمل می کنند از سلول ها محافظت کرده و همچنین نقش های مهمی را در فعالیت های سوخت و همچنین سازی بدن ایفا می کنند ولی باید توجه داشت هنوز دانش انسان در مورد آن ترکیبات ضروری و همچنین حیاتی خیلی زیاد اندک می باشد.

468 60 انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم

3mqjlpyl انواع ویتامین و همچنین فواید آن همکمبود و همچنین فقدان آن ویتامین ها نیز می تواند عوارض و همچنین پیامد های جبران ناپذیری جهت بدن داشته باشند. نقطه دیگر که بایستی و حتما مورد توجه قرار بگیرد آن می باشد که اشخاص با شرایط بدنی متغایر و متفاوت یا با بیماری های متنوع و گوناگون و مختلف به رژیم های متغایر و متفاوت و همچنین البته متناسب با بدن خودشان نیازمند خواهند بود بنابراین بجای تجویز فردی یا شخصی آن ویتامین ها، همواره توصیه می می شود که مشخص کردن نوع ویتامین و همچنین دوز مورد مستلزم و نیاز آن هم را به پزشک و همچنین درمانگر متخصص واگذار کنید تا با شناخت کافی از مستلزم و نیاز بدن تو آن هم را تجویز کند. در ادامه آن کارشناسان تغذیه و همچنین طب مکمل، به منظور پیش آگاهی ما، عملکرد چند نمونه از ویتامین های مهم در بدن را توضیح می دهند:

ویتامینA:

Vitami A elmevarzesh انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم

telegram elmevarzesh1 انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم

آن ویتامین جهت سلامت چشم ها و همچنین رشد استخوان ها مورد مستلزم و نیاز می باشد. آن ویتامین همچنین به بهبود عفونت ها کمک می کند و همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین تقویت تولید RNA آن تأثیر را اعمال می کند. ویتامینA در روغن کبد ماهی، تخم مرغ، میوه ها و همچنین سبزیجات به رنگ زرد، هویج، سیب زمینی شیرین، گرمک، هلو و همچنین فلفل زرد و همچنین انبه به وفور یافت می می شود.

ویتامینB۱:

vitamin b1 elmevarzesh انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم

ویتامین B1 یا تیامین جهت آزاد کردن انرژی از چربی‌ها، پروتئین‌ها و همچنین کربوهیدرات‌ها مورد مستلزم و نیاز می باشد. آن ویتامین، اعمال متابولیکی مختلفی را در سیستم اعصاب، سلول‌های خونی و همچنین عضلات انجام می‌دهد. همچنین جهت رشد بچه‌ها و همچنین باروری در بزرگسالان ضروری می باشد. از دیگر فواید آن ویتامین:به تغییر پیدا کردن گلوکز به انرژی کمک می کند، به مضر و همچنین بد هاضمه کمک می‌کند و همچنین جهت عملکرد صحیح قلب خیلی زیاد مفید می باشد و همچنین  توانایی مغز را زیاد می‌کند. منابع ویتامین B1 عبارتند از برنج قهوه‌ای، تخمه آفتاب گردان، نخود، جو، لوبیا، نان‌های سبوس دار، مغزها، لبنیات و همچنین گوشت قرمز.

ویتامینB۲:

vitamin b2 elmevarzesh انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم

به تغییر پیدا کردن چربی ها، پروتئین ها و همچنین قند به انرژی کمک می کند و همچنین در تشکیل گلبول های قرمز خون موثر می باشد. منبع غنی آن ویتامین فرآورده های شیری، عصاره مخمر، گوشت ارگانیک تخم مرغ و همچنین قارچ می باشد.

ویتامینB۳:

vitamin b3 elmevarzesh انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم

ویتامین B3 یا نیاسین یکی از ویتامین‌های محلول در آب می باشد. آن ویتامین به تنفس سلول های بدن کمک کرده و همچنین موجب سلامت پوست و همچنین حفظ تعادل قند خون می باشد و همچنین در آزاد کردن انرژی از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و همچنین پروتئین‌ها دخالت دارد. گلیکوژن، ماده کربوهیدراتی ذخیره‌ای موجود در کبد و همچنین عضلات می‌باشد و همچنین نیاسین در سنتز آن هم نقش دارد. همچنین نقش مهمی در سوخت و همچنین ساز چربی‌ها در بدن ایفا می‌کند. بدن تو ویتامینB3  را از پروتئین به دست می‌آورد بنابراین در صورتی که در رژیم غذایی پروتئین کافی وجود داشته باشد، آن ویتامین، به بدن تو می‌رسد.

بهترین منابع ویتامین B3 غذاهایی می باشد که غنی از پروتئین باشد مانند: گوشت بدون چربی،مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیای خشک پخته شده و همچنین نخود، شیر کم چرب یا بدون چربی و همچنین پنیر، سویا و همچنین آجیل. منابع دیگر جهت آن ویتامین شامل مخمر آبجو، سبوس گندم و همچنین حبوبات، غلات (به جز ذرت)، قارچ و همچنین سبزیجات جدید و تو و تازه می باشد. آن ویتامین در اثر پختن در آب از بین می‌رود. بنابراین تا حد امکان از جوشاندن، پختن و همچنین فریز کردن سبزیجات خودداری کنید.

ویتامینB۹:

vitamin b9 elmevarzesh انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم

ویتامینB9  یا آن هم اسیدفولیک جزو ویتامین های تیم B می باشد آن ویتامین محلول در آب می باشد، در بدن جمع نمی می شود و همچنین از طریق ادرار دفع می گردد. پس بایستی و حتما هر روز در رژیم غذایی خود، مصرف منابع غذایی اسید فولیک را فراموش نکنیم. آن ویتامین عمل ساخت و همچنین نگه داری سلول ها را بر عهده دارد. آن وظیفه در هنگام تقسیم سلولی و همچنین رشد خیلی زیاد مهم می باشد، پس مصرف آن هم جهت زنان باردار و همچنین نوزادان ضروری می باشد. اسید فولیک همچنین در رشد بافت ها کمک می کند و همچنین باعث درست عمل کردن سلول ها می می شود.

آن ویتامین در زمانی که بدن احتیاج به غذا خوردن دارد، موجب افزایش اشتها می می شود و همچنین به همین ترتیب اسیدهای هضم کننده غذا را می سازد. مکمل(قرص) اسید فولیک در درمان بی نظمی های وابسته به کمبود اسید فولیک بهره بری و استفاده می می شود. اسید فولیک جهت درمان زخم های پا و همچنین معظلات و مسائل و مشکلات قاعدگی نیز تجویز می می شود. آن ویتامین در تکامل رشد جنین خیلی زیاد با اهمیت می باشد. رشد طناب نخاعی و همچنین مغز جنین در گرو مصرف اسید فولیک توسط مادر می باشد. اغلب زنانی که می خواهند باردار شوند و همچنین زنان باردار، بایستی و حتما مکمل اسید فولیک مصرف کنند.چرا که از ناهنجاری های عصبی زمان تولد، مانند نقص لوله عصبی نوزادان(اسپینا بیفیدا) جلوگیری می کند.

منابع غذایی اسید فولیک

لوبیا چیتی، اسفناج، مارچوبه، بروکلی، بامیه، کلم، گوشت گاو و همچنین مرغ، جگر، نان و همچنین غلات سبوس دار، مخمر آبجو(مثل ماءالشعیر)، پنیر، خرما، سبزیجات برگی شکل، حبوبات، شیر، قارچ، ماهی تن، جوانه گندم خام، کاهو، آب پرتقال، زرده تخم مرغ و همچنین موز.

ویتامینB۶:

vitamin b6 elmevarzesh انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم

یکی دیگر از افراد تیم ویتامین های محلول در آب ویتامین B6 می باشد. نام علمی آن ویتامین پریدوکسین می باشد. ویتامینB6  به عنوان ویتامین ضدِ افسردگی شناخته شده می باشد. در بدن ما تولید و همچنین تغییر پیدا کردن پروتئین ها وابستگی بسیاری به B6 دارد . مثلاً در تولید پروتئین هایی که در گلبول های قرمز خون موجود می باشد، وجود  B6خیلی زیاد مهم می باشد . ویتامینB6  در بسیاری از غذاها وجود دارد، با خوردن غذا وارد بدن می می شود و همچنین از قسمت های ابتدایی روده جذب خون می می شود. در خون گیرنده های پروتئینی موجوداست که B6 را گرفتن و همچنین منتقل می کند در حالی که یک مولکول فسفر به آن هم اضافه شده می باشد.

گفتیم ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نمی شوند ولی باید توجه داشتB6  با آنکه محلول در آب می باشد به مقدار و اندازه و میزان کم در عضلات ذخیره می می شود و همچنین مستلزم و نیاز فرد را تا ۵ ماه تأمین می کند و همچنین بعد از آن مدت کمبود ویتامین در فرد بروز می کند. مقدار و اندازه و میزان مورد مستلزم و نیاز آن ویتامین جهت یک فرد بالغ ۳/۱ میلی گرم در روز می باشد. نقطه ای که وجود دارد آن می باشد که مقدار و اندازه و میزان مستلزم و نیاز ما به B6 به مقدار و اندازه و میزان پروتئینی که از راه غذا گرفتن می کنیم بستگی دارد . هر چه غذای ما حاوی پروتئین بیشتری باشد به ویتامین B6 بیشتری مستلزم و نیاز داریم. آن ویتامین به خون سازی نیز کمک می کند و همچنین جهت سوخت و همچنین ساز پروتئین و همچنین عملکرد سیستم عصبی حیاتی می باشد. منابع اصلی آن هم شامل گوشت، ماهی آزاد، موز، کلم بروکلی، کلم و همچنین تمام سبزیجات با برگ سبز رنگ خواهند بود.

ویتامینB۱۲:

vitamin b12 elmevarzesh انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم

ویتامینB12  که شاید تا به حال آمپول های تقویتی آن هم را تزریق کرده باشید، آخرین ویتامینی بود که کشف شد. آن ویتامین ارتباط و رابطه نزدیکی با اسید فولیک دارد. B12 یاکوبال آمین یک ویتامین حساس و همچنین مهم می باشد و همچنین به سرعت تخریب می می شود. تحمل نور، حرارت و همچنین مواد اسیدی و همچنین قلیایی را ندارد. حتی در بدن هم به سرعت تخریب می می شود. B12  در تولید سلول های بدن نقش دارد و همچنین نقش آن هم مانند اسید فولیک، شرکت در مثل سازی ژن های هسته سلول می باشد. تکثیر سلولی در دستگاه گوارش، مغز استخوان و همچنین  بافت عصب با کمکB12  صورت می گیرد. در صورتی کهB12  گرفتن نکنیم ظرف حدود یک سال شمسی ذخیره موجود در کبد تمام شده و همچنین تولید سلولی در اندام های یاد شده دچار اختلال می می شود.

آن ویتامین در دستگاه گوارش به تولید سلول های مخاطی دیواره کمک می کند. در مغز استخوان موجب تولید سلول های خونی می گردد، در صورت کمبودB12، ژن های موجود در گلبول های قرمز پهناور و بزرگ تر از حد طبیعی شده ، زود از بین می روند و همچنین فرد مبتلا به کم خونی گالوبلاستیک می می شود. آن ویتامین در بافت عصبی نقش تولید سلول های رشته های عصبی را عهده دار می است و خواهد بود.کمبود آن هم اختلالات عصبی را به همراه دارد که کرخی و همچنین لرزش بدن می باشد و همچنین سوزش در  پاها نیزاحساس می می شود .B12  تنها و فقط در مواد غذایی حیوانی یعنی گوشت و همچنین فرآورده های حیوانی مثل شیر و همچنین تخم مرغ موجود می باشد و همچنین افرادی که تنها و فقط از سبزیجات بهره بری و استفاده می کنند اغلب با کمبود آن ویتامین مواجه می شوند. جگرغنی ترین منبع آن هم می باشد .البته معمولا" در پروسه پخت مواد غذایی ۷۰ قسمت و بخش از ویتامین از دست می رود، به کار گیری روش مناسب پخت خیلی زیاد مهم می باشد.

ویتامینC:

vitamin c elmevarzesh انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم

به بهبود بافت ها و همچنین شکل گیری استخوان ها و همچنین دندان ها کمک می کند و همچنین هم چنین سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. سبزی و همچنین میوه های مثل لیمو، توت فرنگی، طالبی، انگور، نخود، بروکلی، فلفل و همچنین مرکبات دیگر سرشار از آن ویتامین می باشد.

ویتامینE:

vitamin e elmevarzesh انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم

مصرف دوز مناسب آن ویتامین از سمی شدن کبد جلوگیری می کند و همچنین یک آنتی اکسیدان مهم جهت حفاظت از سلول ها می باشد. سویا، بروکلی، سبزیجات سبز رنگ، دانه آفتاب گردان، خشکبار و همچنین بنشن از غنی ترین منابع آن ویتامین خواهند بود.

ویتامینK:

vitamin k elmevarzesh انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم

در فرآیند لخته شدن خون مهم می باشد که اکثرا و بیشتر در خانواده کلم ها، گوجه فرنگی، بنشن از غنی ترین منابع آن ویتامین خواهند بود.

ویتامینD۳:

جهت سوخت و همچنین ساز و همچنین شکل گیری استخوان ها و همچنین دندان ها ضروری می باشد و همچنین جذب کلسیم را ارتقا می دهد. آن ویتامین ها بر اثر تابش نور آفتاب به پوست در بدن تولید می می شود. در موارد کمبود نور آفتاب مصرف ماهی، ساردین، تن، تخم مرغ و همچنین یا مکمل های آن ویتامین توصیه می می شود.

انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم در تاریخ ۵ July 2012 | 11:39 pm نشر یافته شده شده می باشد

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “انواع ویتامین و همچنین فواید آن هم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
خرید بک لینک