متابولیسم و همچنین مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز

متابولیسم و همچنین مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز

مقدار و اندازه و میزان متابولیسم و همچنین مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز هر روز خدا شاید یکی از دغدغه های تو باشد، در آن مطلب به روش کامل در آن خصوص توضیح داده ایم.ولی باید توجه داشت قبل از آنکه به مبحث متابولیسم و همچنین محاسبه مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز بپردازیم، مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می باشد تا حدود با هرم غذایی و همچنین مواد غذایی مغذی آشنا شوید.

468 60 متابولیسم و همچنین مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز

هرم غذایی

هرم راهنمای غذایی بر ۵ تیم غذایی تاکید دارد .هر کدام از آن تیم های غذایی تعدادی از  مواد مغذی و همچنین نه همه آن هم ها را جهت تو فراهم می کند .غذاهای یک تیم هرم نمی توانند بجای غذاهای تیم دیگر مصرف شوند و همچنین هیچ کدام از تیم های غذایی هرم از تیم دیگر مهمتر نیستند.انسان جهت سلامت خود به همه تیم های غذایی هرم مستلزم و نیاز دارد.

Food Pyramid متابولیسم و همچنین مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز

telegram elmevarzesh1 متابولیسم و همچنین مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز

۱-تیم نان و همچنین غلات وفرآورده های آن هم

۲-تیم میوه ها

۳-تیم سبزی ها

۴-تیم شیرو فرآورده های آن هم

۵-تیم گوشت،حبوبات،تخم مرغ و همچنین مغزها

۶-تیم متفرقه،چربی ها،روغن ها و همچنین شیرینی ها

در آن مطلب می توانید توضیحات کامل در خصوص هرم غذایی را دیدن کنید:

تیم های غذایی و همچنین اصول تنظیم برنامه جذاب و جالب و خوب غذایی

مواد مغذی اصلی

مواد مغذی اصلی یا مواد غذایی مغذی خودشان از سه تیم کربوهیدرات ها، چربی ها و همچنین پروتئین ها تشکیل شده اند.که در آن مطلب به خوبی در آن ارتباط و رابطه توضیح داده ایم : آشنایی با مواد غذایی مغذی

کالری

انرژی ،پس نتیجه آن می شود که سوخت و همچنین ساز(متابولیسم) مواد مغذی آلی در بدن می باشد که واحد مقدار و اندازه گیری آن هم کیلو کالری (۱۰۰۰کالری) می باشد. یک ورزشکار نوجوان ( به خصوص فردی که در حال رشد می باشد ) نسبت به هر زمان غیره ای از زندگی مستلزم و نیاز بیشتری به کالری دارد . انرژی مورد مستلزم و نیاز همچنین به نوع ورزش تخصصی و همچنین برنامه جذاب و جالب و خوب تمرین تو بستگی دارد همچنین به عواملی مانند : وزن، قد، جنسیت، سن و همچنین فعالیت هر روز خدا نیز بستگی دارد . یک دختر نوجوان با جثه متوسط که شامل فعالیت متوسط و همچنین هنوز در حال رشد می باشد به حدود ۲۲۰۰ کالری در روز مستلزم و نیاز دارد ، حال آنکه یک دختر ۱۵ ساله با جثه کوچک که رشدش کامل شده به حدود ۱۸۰۰ کالری یا کمتر مستلزم و نیاز دارد.

محاسبه انرژی و همچنین کالری مورد مستلزم و نیاز

در علم تغذیه منظور از انرژی آن هم انرژی شیمیایی می باشد که با ترکیبات متنوع و گوناگون و مختلف در غذاها وجود خواهد داشت.انرژی مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری جهت انجام اعمال فیزیولوژیک بدن انسان از سوخت و همچنین ساز مواد قندی ، چربی و همچنین پروتئین تأمین می می شود.جهت تأمین  اعمال حیاتی مانند تنفس ،گردش خون،حرکات عضلانی و همچنین انجام فعالیت های هر روز خدا به انرژی مستلزم و نیاز داریم.مستلزم و نیاز بدن به انرژی عبارت  می باشد از:مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز جهت انجام هر نوع کاری به اضافه کالری مورد مستلزم و نیاز جهت سوخت و همچنین ساز پایه یا متابولیسم.

در صورتی که بدن در شرایط زیر باشد به ازای هر متر مربع از سطح بدن تقریبا" به ۴۰ کالری مستلزم و نیاز دارد:

۱- استراحت کامل( درازکش و همچنین با آرامش کامل جسمانی -عصبی و همچنین روانی)

۲-ناشتا به مدت ۱۲ تا ۱۵ ساعت

۳- دمای محیط ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد.

مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز هر روز خدا جهت مردان از ۲۴۰۰ تا ۴۰۰۰، و همچنین جهت زنان ۱۶۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری می است و خواهد بود.در دوران رشد، نقاهت،بارداری، ورزش و همچنین فعالیت جسمانی مستلزم و نیاز به انرژی افزایش می یابد.

مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز به وزن بدن نیز بستگی خواهد داشت.با بهره بری و استفاده از روابط زیر می قدرت مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز را با دانستن وزن، بر حسب کیلوگرم(P) به روش تقریبی به دست آورد:

مردان:

E=815+36/6×P

زنان:

E=580+31/1×P

Eیعنی انرژی و همچنین بر حسب کالری می باشد.

در مقدار E، سن ، جنس، دما،نوع پوشاک و همچنین آهنگ فعالیت و همچنین شرایط فیزیولوژیکی فرد تأثیر بسیاری دارد.

بر اساس جدوال زیر می قدرت مقدار و اندازه و میزان سوخت و همچنین ساز پایه فرد در شبانه روز را به دست آورد.

الف) مشخص کردن سطح بدن:

ابتدا بایستی و حتما سطح بدن را بدست آورید، یعنی مقیاس ۳،بر اساس فاصله خطی بین قد( مقیاس ۱) و همچنین زون ( مقیاس ۲). مثلا" مساحت بدن فردی یا شخصی با ۱/۷۲ سانتی متر قد و همچنین ۶۶ کیلوگرم وزن ، معادل ۱/۷۸ متر مربع می باشد.

BMR elmevarzesh متابولیسم و همچنین مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز

ب) مقدار و اندازه و میزان سوخت و همچنین ساز پایه زنان  و همچنین مردان بر اساس سن:

مثلا" به ازای هر متر مربع یک مرد ۲۵ ساله به ۳۸ کیلوکالری انرژی در ساعت مستلزم و نیاز دارد.

BMR 1 elmevarzesh متابولیسم و همچنین مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز

با توجه به موارد الف و همچنین ب ، سوخت و همچنین ساز پایه فرد مورد نظر در شبانه روز عبارت می باشد از:

۱/۷۸×38=67/64

۶۷/۶۴×24=1623/36کیلوکالری

برآورد مقدار و اندازه و میزان سوخت و همچنین ساز پایه (نهاد بهداشت جهانی)

BMR 2elmevarzesh متابولیسم و همچنین مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز

مقدار نیازهای هر روز خدا انرژی به نسبت کالری در سنین و همچنین شرایط متنوع و گوناگون و مختلف سنی

BMR 3 elmevarzesh متابولیسم و همچنین مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز

از اکسایش هر گرم کربوهیدرات ۴ کیلوکالری،پروتئین ۴ کیلوکالری و همچنین چربی ۹ کیلوکالری انرژی حاصل می می شود.

تهیه و همچنین تدوین: Elmevarzesh.com

تغذیه و همچنین ورزش دکتر محمد رضا رمضان پور

متابولیسم و همچنین مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز در تاریخ ۲ May 2012 | 11:35 pm نشر یافته شده شده می باشد

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “متابولیسم و همچنین مقدار کالری مورد مستلزم و نیاز”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
خرید بک لینک