چند نكته درباره تحقيق مفيد
چند نكته در مورد مطالعه مفيد
بانک کتاب
بانک کتاب ایرانیان
bankeketab
وقتي تصميم ميگيريم دوچرخه سواري، خياطي، شنا و هر نوع مهارت ديگر را ياد بگيريم، براي يادگيري آنها تلاش و كوشش ميكنيم بعد هم سعي ميكنيم تا با تمرين تكرار، آنها را به ذهنمان بسپاريم.با اين وصف:آيا جهت يادگيري مهارت مطالعه نيز چنين تلاش ميكنيد؟…
– چه عواملي را در يك مطالعه خوب موثر ميدانيد؟
– آيا با شيوه صحيح تحقيق هر درس آشنايي داريد اينكه تمام مطالب درسي را با يك شيوه، مطالعه ميكنيد؟
– ترجيح ميدهيد در چه مكانهايي در چه مواقعي به تحقيق بپردازيد؟
– …
جهت يادگيري بررسي خوب ، نه فقط بايد بايد شيوه صحيح هر نوع مطالعهاي آشنا باشيم و در كنارآن، تمرين تكرار داشته باشيم،بلكه بايد با عوامل ديگري كه بر تحقيق موفق ما موثر است، آشنا باشيم. در اين متن به بررسي برخي از اين عوامل مي پردازيم:
انگيزه داشته باشيم
جهت يادگيري هر چيز، انگيزه نقش به سزايي دارد. وقتي ما براي به دست آوردن چيزي انگيزه داشته باشيم، خوب يت در به دست آوردن آن جهت مان امكان پذير است. انگيزه در مطالعه؛ يعني تحريك شدن و بر انگيختگي براي يادگيري.ما زماني ميتوانيم بگوييم انگيزه داريم كه به اندازه كافي، برانگيخته شده باشيم اظطراب كم در ما ايجاد شده و ما را به سمت بررسي سوق دهد. اما ميزلن انگيزه در افراد مفرق است.بعضي ها جهت مطالعه داراي انگيزه بسياري می باشند ؛ ولی بعضي ديگر، هيچ انگيزهاي ندارند. اين افراد بايد در ايجاد انگيزه نمايند؛ يعني با يادآوري هدف آينده شغلي ايده آل خود، انگيزهشان را جهت بررسي تحريك كنند.
يك راه ديگر جهت ايجاد انگيزه، درگير كردن خود با موضوع بررسي است. اگر به عنوان مثال در مطالعه درسهاي رياضي و فيزيك با مشكل روبهرو هستيد يادگيري در درس براي تان مشكل است، به جاي كنار گذاشتن تحقيق آنها، بايد خود را درگير يادگيري رياضي و فيزيك نماييد. تمرين و تكرار كنيد، در صورت لزوم، از كلاسهاي خصوصي كتابهاي روش ي مصرف كنيد، از دبيرهاي با تجربه یاری بگيريد، تحقيق گروهي داشته باشيد … تا علاقه شما به يادگيري تحريك شود.
با علاقه بخوانيم
انگيزه علاقه به دنبال يكديگر ميآيند. وقتي براي به دست آوردن هدف انگيزه داشته باشيم و اندازه كافي تحريك شده باشيم، علاقه ما به مطالعه زياد مي شود و به سمت طمالعه تمايل پيدا مي كنيم. هرچه اطلاعات ما درمورد موضوعيبيشتر شود، علاقه بيشتري به بررسي آن موضوع و باز كردن موارد آن پيدا ميكنيم؛ بنابراي ن، سعي كنيد كه زمان مطالعه با علاقه شروع كنيد. بعضي افراد در زمان تحقيق مشكل دارند به قول زیاد دیده شده روي غلطك خواندن نيافتادهاند؛ آنها دتر شروع تمركز ندارند و به خاطر همين مسأله، ممكن است تشويق خاطر داشته باشند؛ در چنين شرايطي، اين افراد بايد به طور روزنامـه وار بخوانند نگاهي سطحي نقشهها، فهرستها، بخشها، و … بيندازيد؛ تا وقتي كه به تدريج تمركز خود را به دست آورند.
با اصول مطالعه آشنا باشيم
گاهي مطالعه كننده، انگيزه و علاقه كافي جهت بررسي دارد؛ امام باراهنمای صحيح مطالعه آشنا نيست. اين افراد از صبح تا غروب بيشتر اوقات را صرف مطالعه ميكنند؛ ولی باز دهي و نتيجهاي كه از تحقيق ميگيرند، در سطح زياد پاييني است. فردي ديگري كه اصول مطالعه صحيح را ميداند، با صرف مدت كمتري براي مطالعه، سطح بازدهي بالاييدارد؛ به همين دليل، خیلی مهم است كه با اصول صحيح بررسي هر درس آشنا باشيد و هر درس را با اصول شيوه مناسب خود بررسي كنيد. به طور مسلم، شيوهاي كه براي تحقيق درسهاي حفظ كردني به كار ميبريد، مفرق از شيوهاي است كه براي مطالعه درسهاي حل كردني مثل رياضي و هندسه مانند آن به كار ميبريد؛ به عنوان مثال، درسهايي چون زمينشناسي و زيستشناسي را با نقشه، عكس اسلايد سريعتر ياد ميگيريد؛ در حالي كه رياضي و هندسه را با تجزيه تحليل تمرين تكرار، بسرعت ميآموزيد.
مكان مناسب انتخاب كنيم
براي تحقيق صحيح ضروری نيست به احتمال زیاد ً جايي را در نظر بگيريد كه كاملاً ساكت آرام باشد. سكوت مطق، خود شرايط حواس پرتي را فراهم ميآورد و باعث ميشود كه با عادت كردن در محيط كاملاً ساكت، در شرايط مفرق با كوچكترين صدايي تمركز را از دست دهيد. پس هميشه جايي را جهت تحقيق در نظر بگيريد كه كمترين سرو صدا و رفت آمد را داشته باشيد. چنانچه ميز بررسي داريد، روي ميز را از هرچيزي كه باعث حواس پرتي مي شود، خالي كنيد. عكس، روزنامـه ، راديو، ضبط،مجله و هر چيز اضافي را برداريد و تمام وسايلي را كه نظير كتابهاي درسي، فيش، كتاب لغت، خطكش، خودكار و مانند آنها براي مطالعه لازم است، روي ميز قرار دهيد. از چراغ تحقيق مصرف كنيد كه سطح ميز را بهتر روشن كند و آن را در جايي قرار دهيد كه در حين يادداشت برداري، سبب افتادن سايه خودكار دست شما روي صفحه نشود.نور كافيو مناسب براي تحقيق راحت، لازم ضروري است.صندلي را كه براي نشستن انتخاب ميكنيد، ميبايست آسان باشد فاصله آن تا ميز براي مطالعه شما عادی باشد. هواي اتاق تحقيق نبايد خيلي گرم وخيلي سرد باشد. هواي نرمال اتاق به تمركز حواس شما کمک مي كند. عادت به بررسي در مكانهاي باز مانند پاركها بهتر نيست. پاركها مكان مناسبي براي مطالعه نيستند؛ چرا كه هميشه پر رفت آمد، پر سر صدا و شلوغند. اما چنانچه ناگزير هستيد كه جهت تحقيق به پاركها مراجعه كنيد، جايي را براي تحقيق انتخاب كنيد كه كمترين سر و صدا و بيشترين آرامش را داشته باشد.
در وقت مناسب بخوانيم
اگر عادت كنيد در طولشبانه روز طي ساعتها و زمان هاي معین ي به بررسي بپردازيد، کمک بسيار زيادي به خود كردهايد. فراهم آوردن شرايط تحقيق در يك مكان مناسب و طي زمانهاي معین ، ذهن شما را جهت بررسي موفق ، بيشتر آماده ميكند؛ همچنين استآسان كوتاه مدت ۱۰تا۱۵دقيقه اي بعد از هر۲ ساعت مطالعه، تأثير بسزايي در تجديد قواي فكري ذهني شما دارد. چنانچه در موقع بررسي زود خسته ميشويد، خوابتان ميگيرد يا عصبي ميشويد، دليل آن را پيدا كنيد؛ شايد نحوه نشستن شما خوب نبوده يا هواي اتاق مناسب نباشد. ميتوانيد پنجره اتاق را باز كنيد تا هواي اتاق عوض شود و يا ممكن است افكار مزاحم مانع شما باشد. برخي از اين افكار را ميتوانيد كنترل كنيد؛ مثلاً چنانچه ذهن شما مدام درگير تين است كه به دوست ها زنگ بزنيد، روي كاغذ يادداشت كنيد كه فراموش نكنيد بعداً به او زنگ زنيد؛ همچنين اگر ياد آوري خاطرهاي آزار دهنده مانع تحقيق شماست، كتاب را كنار بگداريد، چند دقيقه نرمش كنيد پيادهروي كوتاه مدتي داشته باشيدو يا دوش بگيريد و بعد مجدداً به تحقيق بپردازيد. در شروع مطالعه به اين فكر نكنيد كه درس مشكل خسته كننداي است. مطالعه را با رغبت، انگيزه شادمان ي شروع كنيد.به اين فكر كنيد كه وقتي مبحث آن روز را با خوب يت به پايان ميرسانيد، چقدر لذت بخش سبب شادمان ي شما ميشود به قول دهيد اگر تكليف آن روز را به بهتر ي به پايان رسانيد، جهت جشن ميگيريد، به مهماني ميرويد خودتان را به خوراكي مورد علاقهتان دعوت مي كنيد. با كتاب شوخي كنيد. مثالهاي مهيج،شادي آفرين خندهدار بزنيد. لحن خواندنتان را تغيير دهيد جهت درك بيشتر به سختترين مطالب كتاب بار هيجاني مثبت بدهيد. محققان معتقد هستند مطالبي كه بار هيجاني بيشتري دارند، بيشتر در حافظه مي مانند و بهتر به خاطر آورده مي شوند؛ چرا كه هيجان، علاقه، تمركز يادگيري سريع را فراهم مي آورد.
تغذيه مناسب
خيلي از افراد در مواقع تحقيق به تغذيه و يا آنچه كه بايد بخورند، توجه ندارند؛ در حاليكه تغذيه، نقش موثر ي در تمركز بهتر و تحقيق خوب دارد.آنها با اينكه ميدانند گرسنه هستند ، اما همچنان بي توجه به اين قضيه بر شدت مطالعات خود مي افزايند؛ در حالي كه بررسي آن ها چيزي جز رژه تعدادي از كامات عبارات نيست خيلي زود آنچه را كه ميخوانند، فراموش ميكنند. تغذيه مناسب در رفع خستگي،خوابآلودگي تجديد قواي فكري ذهني، تأثير بسزايي دارد. اما منظور از تغذيه مناسب، میل کردن غذاهاي پر اندازه سنگين نيست. غذاهاي پر اندازه و سنگين باعث سستي تنبلي و خوابآلودگي بيشتر ميشود. منظور از غذاهاي مناسب ، غذاهايي هستند كه مقوي و پر انرژي هستند توانايي مطالعه بيشتر را امكان پذير ميسازد. میل کردن گردو، بادام، كشمش، خرما، فندق، شير موز، آب پرتقال و چاي و بيسكويت در فاصله بين تحقيق زياد مفيد است.
پشتكار داشته باشيم
شرط موفق يت در تحقيق و هر كاري، علاوه بـر انگيزه و علاقه، تمرين و تكرار و پشت كار زیاد است. اعتقاد راسخ به اين كه هر کاری شدني است و خوب يت در چند قدمي شناست،شرايط عمل بررسي بيشتري را فراهم مي كند. افكار ذهنتان، شما را براي رسيدن به آن هدف ياري ميكنند.
با خدا رابطه برقرار كنيد
عدم رابطه با خدا سبب ترس از شكست، عدم اعتماد به نفس اظطراب ميشود؛ در حالي كه ارتباط اتصال به خدا، نيروي شما را در پيمودن مسير زياد ميكند. در موقع نماز يا خوابيدن، با خالق خود ارتباط اتصال داشته باشيد خير صلاح را از او بخواهيد. فراموش نكنيد كه انگيزه علاقه، تمرين، پشتكار توكل به خدا، كليد موفق يت شماست.
برچسب ها کتابکتابخوانه الکترونیکیکتابخوانی
- قبلی با خرید هاست از میزبان فا مالک قالب پیشرفته و دامنه رایگان شوید.
- بعدی مطلب isi را چگونه ویرایش کنیم
0 دیدگاه در “چند نكته درباره تحقيق مفيد”