فرسودگی مفصل چیست و همچنین چگونه و چطوری می‌توانید فرسودگی مفصل را به تاخیر بیندازید؟

فرسودگی مفصل چیست و همچنین چگونه و چطوری می‌توانید فرسودگی مفصل را به تاخیر بیندازید؟

Joints Age فرسودگی مفصل چیست و همچنین چگونه و چطوری می‌توانید فرسودگی مفصل را به تاخیر بیندازید؟

Banner 3 Gif1 فرسودگی مفصل چیست و همچنین چگونه و چطوری می‌توانید فرسودگی مفصل را به تاخیر بیندازید؟

جهت آنکه از زندگی کردن لذت ببرید و همچنین تا حد ممکن فعال باشید بایستی و حتما مفاصل سالمی داشته باشید. در غیر اینصورت دچار درد و همچنین فرسودگی مفصل می‌شوید؛ مشکلی که هر روزه زندگی میلیون‌ها فرد یا شخص را سخت‌تر می‌کند، مخصوصاً اشخاص سالخورده‌تر. طبق اعلام مرکز کنترل و همچنین پیشگیری بیماری‌ها، بیش از ۳۰ میلیون فرد یا شخص از ورم مفاصل رنج می‌برند.

مفصل چیست؟

فضای بین دو استخوان و همچنین غلاف که اطراف آن هم را گرفته و همچنین از آن هم محافظت می‌کند، مفصل می‌گویند. انتهای استخوان‌ها، در لایه‌ای از بافت همبند پوشیده شده‌ می باشد که به ضربه گیری و همچنین محافظت از انتهای استخوان‌ها کمک می‌کند تا هنگام و زمانی که دست یا پا حرکت می‌کند، بهم ساییده نشوند.

مفاصل در بدن انسان، انواع گوناگونی دارند ولی باید توجه داشت معمول‌ترین آنها، مفصل سینوویال نام دارد زیرا آن نوع مفصل حاوی مایع سینوویال می باشد. مایع سینوویال به نرم و همچنین روان کردن مفصل کمک کرده و همچنین اصطکاک را کاهش می‌دهد. مفصل زانو، نمونه‌ای از مفصل سینوویال می باشد.


پیشنهاد مطالعه: آشنایی با انواع مفصل


هنگام و زمانی که جوون و همچنین سالم هستید، مفاصل تو مثلاً مفصل زانو، سالم‌ترین و همچنین انعطاف پذیرترین حالت خود را دارند. غضروف قوی می باشد ولی باید توجه داشت همچنان انعطاف پذیر می باشد. ضمناً غضروف کاملاً استخوان‌ها را می‌پوشاند، بنابراین تو درد مفصل درد یا فرسودگی مفصل ندارید. ولی باید توجه داشت آن شرایط با افزایش سن، تغییر می‌کند. با گذشت زمان، ساختار غضروف که استخوان‌ها را می‌پوشاند تغییر می‌کند و همچنین آن تغییر مثبت نیست.

مفاصل و همچنین غضروف‌ها چگونه پیر می‌شوند؟

غضروف از سه جزء اصلی تشکیل شده؛ الاستین، کلاژن و همچنین پروتئوگلیکان. کلاژن بافتی فیبری می باشد که غضروف را نسبت به پارگی، سفت و همچنین مقاوم می‌کند، در حالیکه الاستین، عامل کشسانی و همچنین انعطاف پذیری غضروف می باشد. پروتئوگلیکان هم پروتئین‌هایی می باشد که قندها به آن هم چسبیده‌اند و همچنین کمک می‌کنند غضروف، هیدراته باقی مانده و همچنین در برابر فشارهای متراکم مقاومت کنند.

سیستم خوبی به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ ولی باید توجه داشت با افزایش سن، پروتئوگلیکان از نظر ساختاری تغییر می‌کند و همچنین باعث خشکی غضروف شده و همچنین آن هم را مستعد آسیب می‌کند. با گذشت زمان، غضروف ممکن می باشد سفت و همچنین شکننده می شود. غضروف، بافتی نیست که به سادگی ترمیم می شود زیرا و به درستی که جریان خونی ویژه ای در آن هم وجود ندارد که اکسیژن و همچنین مواد مغذی برایش تامین کند.

یکی از نمودهای پیری مفاصل، ورم مفاصل می باشد. با تغییرات غضروف که ناشی از سالخوردگی و همچنین فرسودگی طبیعی خواهند بود، ضعف غضروف شروع می‌می شود. با فرسایش تدریجی غضروف و همچنین نازک‌تر شدن و همچنین نابهنجار شدن آن هم، استخوان‌ها هم هنگامی که مفاصل را حرکت می‌دهید، به راحتی قبل حرکت نخواهند کرد.

در موارد حاد، غضروف کاملاً از بین رفته و همچنین استخوان‌ها به همدیگر ساییده می‌‌شوند. تمام مفصل تدریجاً تا حدی سفت می‌می شود که هر حرکتی دردناک خواهد بود. هر چند آرتروز یا آن هم  osteoarthritis، یک بیماری ناتوان کننده در اثر پیری و همچنین آسیب غضروفی می باشد، ولی باید توجه داشت مولفه‌ی التهابی نیز در آن هم وجود دارد.


پیشنهاد مطالعه: کاهش درد مفاصل با ۳ مکمل غذایی


کدام مفاصل اکثرا و بیشتر مستعد آرتروز خواهند بود؟

احتمال بروز درد و همچنین سفتی ناشی از آرتروز در زانوها، لگن، کف پاها، ستون فقرات و همچنین یا دست‌ها اکثرا و بیشتر می باشد. در موارد شدیدتر، آرتروز می‌تواند مفصلی را کاملاً تخریب کند. در صورتی که به دست‌های یک فرد سالخورده نگاه کنید، می‌توانید تورم را در مفاصل انگشتان دستش ببینید و همچنین متوجه شوید که به دلیل آرتروز، انگشتان تغییر شکل داده‌اند.

خوشبختانه همه‌ی اشخاص دچار درد، سفتی و همچنین فرسودگی مفصل نمی‌شوند ولی باید توجه داشت ریسک آن بیماری با افزایش سن اکثرا و بیشتر می‌‌می شود. شاید شنیده باشید زنان نسبت به مردان اکثرا و بیشتر مستعد آرتروز خواهند بود ولی باید توجه داشت عامل سن، اکثرا و بیشتر تاثیرگذار می باشد.

مردها قبل از سنین ۴۵ سالگی اکثرا و بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز خواهند بود ولی باید توجه داشت جهت زنان، احتمال ابتلا به آن بیماری در سنین بالاتر، اکثرا و بیشتر می باشد. استروژن می‌تواند تاثیری محافظت کننده تا سن یائسگی داشته باشد، ولی باید توجه داشت بعد از آن هم، احتمال آن بیماری بالا می‌رود.

ضمنا آرتروز جنبه‌ی وراثتی هم دارد. افرادی که ژن آرتروز دارند، دچارنقص ژنتیکی در متابولیسم غضروفی خواهند بود که مانع ساختن غضروف سالم و همچنین جدید با سرعت کافی می‌می شود. البته تو کنترلی روی ژنتیک‌تان ندارید ولی باید توجه داشت کارهایی هست که می‌توانید جهت به تاخیر انداختن پروسه‌ی پیری مفاصل‌تان انجام دهید و همچنین ریسک بروز نشانه ها و علائم آرتروز را کاهش دهید.


یپشنهاد مطالعه: روش های طبیعی جهت کاهش درد و همچنین التهاب زانو


حفظ سلامت مفاصل

جهت آنکه به مفاصل‌تان کمک کنید با افزایش سن‌تان، سلامت خود را بهتر حفظ کنند، بایستی و حتما جلوی آسیب به آنها را بگیرید. افرادی که مفصل‌شان آسیب دیده، اکثرا و بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز خواهند بود.

وزن‌تان را هم بایستی و حتما کنترل کنید! حمل چند کیلوگرم وزن اضافی باعث وارد کردن فشار بسیاری به مفاصل شده و همچنین احتمال آسیب را بالا می‌برد. هنگام و زمانی که روی سطح صاف راه می‌روید، فشاری که زانوهای‌تان تحمل می‌کنند، چیزی معادل یک و همچنین نیم برابر وزن بدن‌تان می باشد و همچنین هنگام و زمانی که از پله‌ها بالا می‌روید، نیرویی که به زانوهای‌تان وارد می‌می شود، تا ۵ برابر وزن بدن‌تان افزایش می‌یابد! حتی کاهش وزن اندک هم می‌تواند ریسک دردناک شدن مفاصل را کاهش بدهد.

سبک زندگی‌تان هم مهم می باشد. یکی از مهمترین چیزهایی که می‌توانید جهت حفظ سلامت مفاصل خود انجام دهید، انجام تمرینات قدرتی می باشد.

چرا تمرینات قدرتی؟

زیرا با افزایش سن، تو عضله از دست می‌دهید و همچنین آن اتفاق بدی می باشد زیرا و به درستی که عضلات قوی می‌توانند از مفاصل در برابر آسیب محافظت کنند. علی رغم باور عمومی، ورزش، حتی ورزش‌های سنگین، ریسک آرتروز را در افرادی که مفاصل سالمی دارند، افزایش نمی‌دهد. در واقع مطالعات نشان می‌دهد آنهایی که ورزش می‌کنند، مفاصل سالم‌تری دارند.

تغذیه چگونه و چطوری؟

هیچ راه تضمیمی جهت کاهش سرعت پروسه‌ی پیری و همچنین فرسودگی مفصل یا پیشگیری از آرتروز با کمک تغذیه وجود ندارد ولی باید توجه داشت مطالعات نشان داده تو می‌توانید با خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان و همچنین شامل خاصیت ضد التهابی، نشانه ها و علائم را تسکین بدهید.

میوه‌ها و همچنین سبزی‌ها، منابع خوبی از فیتونوترینت‌هایی با فعالیت ضد التهابی و همچنین آنتی اکسیدانی خواهند بود که می‌توانند درد، سفتی و همچنین فرسودگی مفصل را کاهش بدهند. گردو و همچنین بذرکتان، غنی از امگا ۳ گیاهی با مزایا و خاصیت های ضد التهابی می باشد و همچنین ماهی‌های چرب نیز حاوی امگا ۳ بلند زنجیره خواهند بود که می‌توانند درد و همچنین التهاب مفاصل را کم کنند.

غذاهای گیاهی سرشار از فیبر نیز خواهند بود که یک عامل غذایی دیگر مرتبط با کاهش ریسک آرتروز می باشد. دو مطالعه‌ی گسترده که روی ۶۲۰۰ فرد یا شخص انجام شد نشان داد مصرف فیبر اکثرا و بیشتر با کاهش ریسک آرتروز دردناک زانو مرتبط می باشد. بله تغذیه از آن جهت هم اهمیت دارد!

تهیه و همچنین ترجمه: elmevarzesh.com

منبع: cathe

telegram elmevarzesh1 فرسودگی مفصل چیست و همچنین چگونه و چطوری می‌توانید فرسودگی مفصل را به تاخیر بیندازید؟

فرسودگی مفصل چیست و همچنین چگونه و چطوری می‌توانید فرسودگی مفصل را به تاخیر بیندازید؟ در تاریخ ۲۰۱۸-۰۱-۱۱ ۰۰:۵۱:۰۸ نشر یافته شده شده می باشد

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “فرسودگی مفصل چیست و همچنین چگونه و چطوری می‌توانید فرسودگی مفصل را به تاخیر بیندازید؟”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
خرید بک لینک